Stichting GeefGratis
  Bekijk hier de online versie van deze nieuwsbrief

Nieuwsbrief GeefGratis | 11e jaargang nieuwsbrief GeefGratis | editie: week 43, 2011.
 
   
 
Beste ##goededoelnaam##,
Deze week in de nieuwsbrief aan 3.000+ aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis:
  1. PayPal weer live in de donatiemodule
  2. 20+ procent van alle GeefGratis donatiemodule donaties vinden in december plaats
  3. Nu eenvoudig de GeefGratis donatiemodule in een Joomla website integreren
  4. Laatste nieuws uit de goede doelen wereld
  5. Nieuws rondom het centrale databank goede doelen dossier
  6. Google+ Pages voor non-profits

  7. Uw gegevens beheren? KLIK HIER! voor het CMS systeem
  8. GeefGratis Helpdesk, GeefGratis feedback, colofon en nieuwsbrief abonnementsinformatie
 
   
   
 

Volg GeefGratis:         

 

Volg TechSoup         

 
   
   
 

1. PayPal weer live in de donatiemodule

Rubriek: donatiemodule

Door: Jordan van Bergen, Sichting GeefGratis

Sinds stichting GeefGratis door Currence als certificaathouder iDEAL bestempeld is binnen het CPSP model (zie de vorige nieuwsbrief) hebben we besloten PayPal weer te activeren als betaaloptie in onze donatiemodule. Bij het aanmaken van ons nieuwe PayPal account hebben we nu direct aangegeven dat we via een collecterend model donatiegelden voor aangesloten goede doelen ophalen. PayPal kan dus niet over een tijdje komen met de opmerking dat men niet wist dat wij via een collecterend model donatiegelden voor andere goede doelen verwerken.



Voor diegene die nog niet weten wat er aan de hand is/was met PayPal, zie http://www.maatschappelijkonverantwoordondernemen.nl.

In de afgelopen 2 weken hebben wij de registratie bij PayPal afgerond waarna ons account direct weer geblokkeerd werd en PayPal om extra informatie vroeg. Dit hebben we aangeleverd en begin deze week kwam de verlossende e-mail van PayPal:

Beste Jordan van Bergen - Stichting (Derdengelden) GeefGratis,

Onze controle is voltooid en we hebben uw rekening teruggezet op de normale status. U had voorheen meerdere beperkingen op uw rekening afkomstig van meerdere departementen.

Wij danken u voor uw geduld en voor uw bijdrage om van PayPal de veiligste en betrouwbaarste online betaaloplossing te maken.

Met vriendelijke groet,
Rene
Team PayPal


Super nieuws voor ons allen dus nu PayPal weer actief gemaakt is in de donatiemodule. Echter zal PayPal ons vertrouwen weer moeten winnen al zullen ze dat waarschijnlijk zelf anders zien. Wij zijn benieuwd of we nu eindelijk net als bij alle andere betalingsvormen probleemloos donaties kunnen verwerken voor de bij ons aangesloten goede doelen.

Wat moeten wij doen om PayPal te activeren in de donatiemodule
Helemaal niets. Voor alle geaccepteerde en aangesloten goede doelen is PayPal als betalingsoptie geactiveerd. We gaan de komende weken het doneren via PayPal in de gaten houden hoe en of het werkt en of PayPal inderdaad maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat tonen. Die goede doelen die absoluut geen PayPal willen kunnen dit aan ons aangeven zodat we deze betaaloptie in de donatiemodule deactiveren. Vergeet niet dat geen enkel goed doel risico loopt omdat Stichting GeefGratis de risico's via de donatiemodule uit handen neemt van de aangesloten goede doelen.

Voor hoe lang?
Dat is de grote vraag ook bij ons. GeefGratis wil natuurlijk tot in de lengte der dagen PayPal aanbieden maar gezien de historie met PayPal moet nog blijken dat PayPal dit keer wel het account online laat en niet direct of over 3 jaar blokkeert. We zullen zien.
 
   
       
   
 

2. 20+ procent van alle GeefGratis donatiemodule donaties vinden in december plaats

Rubriek: donatiemodule

Door: Jordan van Bergen, Sichting GeefGratis

Via een analyse van de door GeefGratis verwerkte donaties voor aangesloten goede doelen blijkt dat 20+ procent van alle donaties in de maand december plaatsvinden. Heeft u alle eindejaars online fondsenwervende tools op orde zodat u het beste fondsenwervende eindejaar in jaren weet te bereiken?

Nu is het tijd om u voor te bereiden!
De online fondsenwervende tools van GeefGratis helpen u bij het bereiken van nieuwe mijlpalen. Volg het online seminar over hoe de donatiemodule projectmatig in te zetten wat u perfect kunt toepassen in uw eindejaars fondsenwervende campagnes. Zie: www.vimeo.com/22749608

Het is dus weer die tijd van het jaar...
Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar, etc. Nu is het tijd om een plan te maken uw fondsenwerving doelen te bereiken voor het einde van het jaar. De volgende 8 stappen helpen uw goede doel bij het snel opzetten van de eindejaars fondsenwervingscampagne.
  1. Bepaal wat je probeert te bereiken. Binnen iedere campagne gaat het om het bereiken van de resultaten. Naar welke resultaten ben je als organisatie op zoek en wat wil je dus daadwerkelijk bereiken met de eindejaars campagne? Wanneer u het bereik van de campagne aan het bepalen bent, onthoud deze drie tips:
    • Er is niet zoiets als "het grote publiek" ...
    • In plaats daarvan moet u segmenteren. Uw communicatie dient effectief en doelgericht te zijn.
    • Sommige doelgroepen zijn belangrijker dan andere. Denk na over uw doelstelling en welke doelgroepen u hierbij kunnen helpen. Gebrek aan participatie van de primaire doelgroepen kunnen uw campagne laten haperen of zorgen voor het compleet falen van de campagne.

  2. Bepaal hoe de doelen bereikt gaan worden. Je kunt hierbij denken aan het vertellen van een een geweldig verhaal. Bereik je doelgroep door je verhaal op een dwingende manier te vertellen zodat mensen tot actie over gaan en actief worden voor jullie organisatie door te doneren of juist andere mensen aan te sporen mee te doen.

  3. Bepaal welke communicatiekanalen er gebruikt gaan worden. Er zijn een verscheidenheid van online en offline kanalen die u kunt gebruiken om de juiste boodschap over te brengen naar de juiste doelgroepen. Voorbeelden van online kanalen zijn uw website, zoekmachine marketing, email marketing en sociale netwerken. Bij de offline kanalen horen zaken als direct mail, betaalde reclame en public relations.

    Alle online kanalen komen aan bod in het gratis online boek fondsenwerving 2.0 van Jordan van Bergen.

  4. Beslis welke middelen je nodig hebt om de klus te klaren.
    • Is e-mail een belangrijk onderdeel van uw eindejaarscampagne? Maak dan gebruik van een online professioneel nieuwsbrieven systeem en stop met het gebruiken van een e-mail client zoals Outlook of Gmail.
    • Is uw website goed opgezet en makkelijk ingericht zodat op een duidelijke en eenvoudige manier gedoneerd kan worden?
    • Is uw website ingericht om veilig online donaties te verwerken? (Indien dit niet het geval is dan is het nu een goed moment om te controleren of de donatiemodule van GeefGratis goed verwerkt is in uw website).
    Zorg ervoor dat al uw internet tools zo ingericht zijn dat uw doelgroep zo eenvoudig, effectief en kosteneffectief mogelijk kan doneren of acties kan opstarten om uw campagne te ondersteunen.

    Hoe de donatiemodule van GeefGratis project- of actiematig toe te passen leest u hier (zie bijvoorbeeld vraag 7).

  5. Bepaal wie uw campagne gaat uitvoeren. Verantwoordingsplicht zal uiteindelijk het succes van een campagne bepalen. Afschuiven is leuk maar nu is het moment daar om te beslissen welke leden van de organisatie, raad of vrijwilligers verantwoordelijk zijn voor de verschillende delen van de eindejaars fondsenwervingscampagne.

  6. Leg uit hoe het succes van de campagne gemeten gaat worden. Vaak is het zo simpel als een euro-teken met een aantal cijfers er achter. Bekijk echter ook welke andere doelen uw organisatie wellicht kan hebben. Denk hierbij aan naamsbekendheid, verkeer naar de website, etc.

  7. Bepaal de tijdlijn en benchmarks. Een van de bepalende kenmerken van een eindejaars fondsenwervingscampagne is dat het een vooraf gedefinieerde begin- en einddatum heeft. Nu vooraf bepaald is 'wie, wat, waarom en hoe' is het tijd om te bepalen welke en wanneer. Net als bij een project moet je bepalen wie de eigenaar is van een onderdeel binnen de campagne en de bijbehorende activiteiten en deadlines. Begin met de einddatum in gedachten. Stel dat de eindejaars fondsenwervingscampagne loopt van 10 november tot 31 december 2010 werk dan terug naar de begindatum en bepaal welke activiteiten op welk moment afgerond moeten zijn. Plan zoveel als mogelijk werkzaamheden die parallel uitgewerkt kunnen worden om uw eindejaars fondsenwervingscampagne vlot en doeltreffend te laten verlopen.

  8. Naslagwerk. Gebruik bijvoorbeeld het gratis online boek fondsenwerving 2.0 met praktische tips hoe online fondsenwerven toe te passen. De gouden tip voor uw campagne zult u niet vinden in het boek. Het komt nog altijd aan op een creatieve fondsenwerver die alle kanalen zo weet te bespelen en te benutten dat de campagne aan zal slaan en tot resultaat zal leiden. Maar het boek helpt u wel op weg een creatieve fondsenwerver te worden.
De donatiemodule van GeefGratis en GeefSamen geven u een jumpstart omdat u zich geen zorgen meer hoeft te maken hoe mensen online te laten doneren tijdens de eindejaars fondsenwervingscampagne en hoe mensen zover te krijgen ook zelf acties voor uw organisatie op te zetten. Bedenk dus een goed verhaal en pas de donatiemodule en GeefSamen toe binnen de campagne! Aan het werk zouden we zeggen want eenvoudig zal het niet zijn. Alle goede doelen overstelpen de potentiele donateurs tijdens de feestdagen met tal van acties. Uw campagne zal er dus uit moeten springen wil het de aandacht krijgen die hij verdient.
 
   
       
   
 

3. Nu eenvoudig de GeefGratis donatiemodule in een Joomla website integreren

Rubriek: donatiemodule

Door: Jordan van Bergen, Sichting GeefGratis

Uit onverwachte hoek hebben we een aanbod gekregen een Joomla module te laten bouwen waarmee het voor aangesloten goede doelen bij GeefGratis gemakkelijk(er) wordt de GeefGratis donatiemodule in een Joomla website integreren. In zijn vrije tijd heeft Miro de module geschreven en aangeboden aan GeefGratis


Voor die goede doelen die een via het Joomla CMS gebaseerde website hebben is het nu heel eenvoudig de donatiemodule te koppelen aan de website.

Download hier de versie voor Joomla v1.6 / v1.7
Download hier de versie voor Joomla v1.5

Wij danken Miro voor het in zijn vrije tijd voor GeefGratis bouwen van deze Joomla modules en hopen dat veel goede doelen met een Joomla website dankbaar gebruik zullen maken van de tijd die Miro hier in gestoken heeft.

 
   
       
   
 

4. Laatste nieuws

Kort overzicht laatste nieuws uit de goede doelen wereld:
 
   
       
   
 

5. Nieuws rondom het centrale databank goede doelen dossier

Rubriek: databank(en)

Door: Jordan van Bergen, Sichting GeefGratis

Er is weer nieuws rondom het centrale databank goede doelen dossier. GeefGratis is weer benaderd om te praten met het SBF/CIGD.

Via e-mail het volgende vanuit het SBF/CIGD doorgekregen:

"Wij (SBF en CIGD) brengen je op de hoogte van ontwikkelingen omtrent de centrale databank.

De databank met informatie van ruim 5.300 goede doelenorganisaties van het CIGD gaat de basis vormen voor de Nederlandse databank filantropie. Hiervoor is gekozen omdat deze databank dicht in de buurt kwam van belangrijke pijlers, nl:
  • Transparantie voor donateurs
  • Onafhankelijkheid
  • Zonder winstoogmerk
  • Veel data en informatie over prestaties
  • Betrouwbaarheid (de validatie wordt aangescherpt)
  • Eenvoudig te ontsluiten voor derden
  • Geringe kosten
De statuten van het CIGD worden aangepast. Er komen een aantal bestuursleden die het SBF vertegenwoordigen in het bestuur van de stichting. Ook wordt de handelsnaam aangepast omdat ‘goede doelen’ de lading niet langer dekt. Er komen bijv. ook vermogensfondsen en andere ANBI’s in de databank.

Wat betreft het systeem is zeker naar Guidestar gekeken, maar er waren vanuit het SBF meerdere redenen om hier niet verder op door te gaan. Er is in voorgaande jaren door het CIGD geïnvesteerd in een techniek die een goede basis vormt voor wat we op dit moment beogen. Belangrijkste is dat de informatie goed verzameld, gestructureerd en ontsloten kan worden."


Reactie Stichting GeefGratis op bovenstaande uitleg:

Dit is een duidelijk verhaal en gelukkig is nu eindelijk bekend hoe de nieuwe centrale databank online gaat komen. Stichting GeefGratis zal nu bekijken of wij ons alsnog aansluiten bij deze nieuwe databank goede doelen waarbij we rekening moeten houden met:
  • De eventuele licentiekosten die Stichting GeefGratis moet betalen om te koppelen aan deze database die voor 10+ % gebaseerd is op data die vanaf GeefGratis initieel afkomstig is.
  • De eventuele implementatie kosten / tijd aan de kant van GeefGratis m.b.t. het koppelen (interface) aan deze database. Dit zal de nodige (beheer)kosten met zich meebrengen.
  • De meerwaarde voor goede doelen voor het centraal beheren van hun data ondanks het feit dat alle nieuws, persberichten, vacatures, projectinformatie, etc. in het systeem van GeefGratis ingegeven moet worden waardoor goede doelen alsnog op 2 verschillende systemen gegevens moeten beheren. Op dit moment geldt dat de centrale databank geen mogelijkheden biedt om nieuws- en persberichten, projectinformatie en vacatures in te geven waardoor dit alsnog op de omgeving van GeefGratis bijgehouden moet worden. Dit zorgt weer voor beheer aan de kant van goede doelen op 2 aparte omgevingen. Daar zal dus een eventueel besluite van GeefGratis om niet de standaard gegevens uit deze centrale database te halen niets aan veranderen. Of we nu wel of niet koppelen aan deze database het beheer van goede doelen zal altijd in minimaal 2 systemen moeten plaatsvinden.
  • De onafhankelijkheid van deze database en hoe de overheid inzage in deze database heeft. De centrale databank wordt ook beschikbaar gemaakt voor de overheid. Dit kent vele positieve kanten maar wellicht ook negatieve. Dit nemen we mee in de afweging.
  • Stichting GeefGratis is partner binnen TechSoup Nederland dat op haar beurt onderdeel is van TechSoup Global. TechSoup Global is eigenaar van Guidestar en Guidestar Europe wordt als onafhankelijke Europese databank filantropie in diverse landen in Europa uitgerold met als voorbeeld www.filantropie.be in Belgie. Het kan dus ook zo zijn dat GeefGratis besluit met Guidestar in zee te gaan bij het komen tot een databank filantropie in Nederland op basis van het Europese en dus niet Nederlandse model.
Afsluitend geldt dat Stichting GeefGratis blij is met een nieuwe open en transparante goede doelen database in Nederland naast de al 10+ jaar bestaande 3.000+ goede doelen database van GeefGratis die met 500+ goede doelen als basis heeft gediend in 2006 voor de databank van de Donateursvereniging Nederland waaruit het CIGD via Independer.nl uit ontstaan is. Samenwerken heeft waarschijnlijk ook onze voorkeur maar moet wel te betalen en te realiseren zijn. Wij zien daarnaast het liefst 1 centrale databank filantropie in Nederland.

GeefGratis gaat bij het SBF/CIGD op bezoek op vrijdag 16 december om te kijken of het nut heeft voor GeefGratis ook afnemer van de door goede doelen ingegeven data in deze centrale database te worden ondanks dat er waarschijnlijk licentiekosten doorberekend gaan worden door de beheerder van de centrale database. Wij zullen in ieder geval de belangen van onszelf en van de aangesloten goede doelen behartigen. Het heeft weinig nut je aan te sluiten bij een centrale database als je als goed doel dan nog in 2 of 3 verschillende systemen moet inloggen. We houden via onze nieuwsbrieven de aangesloten goede doelen op de hoogte of GeefGratis afnemer gaat worden van deze centrale database en de beweegredenen waarom we wel/niet hier van gebruik maken.
 
   
       
   
 

6. Google+ Pages voor non-profits

Rubriek: sociale netwerken

Door: Jordan van Bergen, Sichting GeefGratis

Google+ lanceert Google+ Pages; merken en bedrijven krijgen eigen fanpages. Dit kun je dus ook als non-profit en goede doel doen. Het is daarnaast slim om zo snel als mogelijk je merk te beschermen en zo'n Google+ Page te maken



Facebook verdient honderden miljoenen met de zogenaamde fanpages die bedrijven op het netwerk plaatsen. Steeds meer merken verwijzen naar die fanpages. Google+ had tot nu toe nog geen pagina’s waar bedrijven en merken terecht konden, maar sinds kort zijn er ook Google+ Pages. Daarmee wil Google de concurrentie met Facebook aangaan. Opvallend is dat er (op dit moment) geen advertenties op de Google Pages komen. Volgens Google groeit Google+ nog altijd stil. Toch is het in de pers redelijk stil over het sociale netwerk. Veel mensen zouden het idee hebben dat er te weinig gebeurt op Google+ en wellicht dat de Google+ Pages functionaliteit daarop het antwoord is.

Er zijn inmiddels al tienduizenden zogenaamde Google+ Pages aangemaakt. Om dat aantal verder te verhogen heeft Google een Google+ gids voor bedrijven ontwikkeld die stap voor stap uitlegt hoe je een Page kunt aanmaken op Google+. Doe hier als goede doel je voordeel mee. De gids is hier te vinden. De gids legt uit hoe je een Google+ Page aanmaakt, hoe je de pagina kunt promoten en hoe je de resultaten ervan kunt meten. In de woorden van Google: delen, promoten en meten. Je kunt als goede doel via de volgende methodes je non-profit promoten:
  • Google+ badge op je website plaatsen
  • +1-Aanbevelingen genereren
  • +1-knop op al je pagina’s plaatsen
  • +1 in display-advertenties gebruiken
Er is ook een video gemaakt die een introductie geeft tot bedrijvenpagina’s op Google+, klik hier.

Hier is de Google+ Page van GeefGratis te vinden.

Hoe maak je een Google+ Page als non-profit?
Om zelf een Google+ page te maken en te gebruiken heb je minimaal een google account nodig met een persoonlijk Google+ profiel. Wil je dus als goede doel een Google+ Page maken ga dan als volgt te werk:
  1. Registreer een Google account indien je dit nog niet hebt. Heb je al een Google account sla punt 1 over en begin met punt 2.
  2. Log in met je Google account en maak een Google+ profiel aan door hier te klikken.
  3. Nu je een Google account en een Google+ persoonlijk profiel hebt kun je een Google+ Page (pagina) maken voor je non-profit. Beslis wel intern welk persoonlijk profiel de Google+ Page maakt omdat op dit moment maar 1 persoonlijk profiel de Page kan beheren maar dat zal in de toekomst snel veranderen. Als je ingelogd bent is dit de directe URL om een Google+ Page te maken: https://plus.google.com/pages/create
Google+ Page gemaakt? Nodig Jordan van Bergen en Stichting GeefGratis in je kringen uit!
 
   
   
 

Volg GeefGratis:         

 

Volg TechSoup         

 
   
   
 

Nieuwsbrief abonnementsinformatie

Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen!
Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.


Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord (gegaan) met de algemene voorwaarden (tijdens registratie) die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief minimaal op het algemene e-mailadres van de organisatie. Afmelden op het algemen e-mailadres van de organisatie is dus niet mogelijk.

Gepersonaliseerd
Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: ##email##

De GeefGratis nieuwsbrief wordt verstuurd via het Nieuwsbrieven Pakket van Procurios

Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: ##aansluitnummer##