Beste ##goededoelnaam##,
kunt u onderstaande nieuwsbrief om wat voor reden dan ook niet lezen, klik hier.



GeefGratis nieuwsbrief
Nieuwsbrief aan meer dan 2.000+ aangesloten goede doelen. 10e jaargang. Editie: week 32, 2010.
       

Inhoudsopgave

  1. Fondsenwervende website beneden €10 !
  2. Het "nieuwe" toverwoord SAAS - u bent nu op de hoogte en gewaarschuwd ;-)
  3. GeefGratis en SAAS
  4. Laatste nieuws uit de goede doelen wereld
  5. Volg GeefGratis nu ook via ons eigen YouTube kanaal en Linkedin groep
  6. Uitgebreide helpdesk Stichting GeefGratis online
  7. Uw gegevens beheren? KLIK HIER! voor het CMS systeem
  8. Colofon, Helpdesk en nieuwsbrief abonnementsinformatie

1. Fondsenwervende website beneden €10 !

Rubriek: internet

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

Omdat er interesse was hoe het te doen heb ik een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het gratis online boek fondsenwerven 2.0. Dit hoofdstuk heb ik geschreven om aan te tonen dat het mogelijk is binnen 6 werkuren een volwaardige fondsenwervende website te lanceren onder de 10 euro.

Met de zo wat gratis fondsenwervende website is het mogelijk:
  1. Een website op je eigen domeinnaam te lanceren
  2. Online te doneren via iDEAL en CreditCard
  3. De website te koppelen aan Social Media
  4. Statistieken op te vragen over het aantal bezoekers etc.
Het is mij dus gelukt binnen 6 werkuren een volwaardige website online te krijgen onder de 10 euro.

Zie hier het resultaat: http://www.stichtinggeefgratis.nl:



Volg het nieuwe hoofdstuk in het online gratis boek over fondsen werven en lanceer ook je eigen fondsenwervende website voor een bepaald project of actie beneden de 10 euro!

2. Het "nieuwe" toverwoord SAAS - u bent nu op de hoogte en gewaarschuwd ;-)

Rubriek: internet

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

Via dit item wil ik iedereen laten weten dat er een "nieuwe" manier van werken binnenkort door diverse leveranciers als "Software as a Service" zal worden aangeboden, afgekort SAAS. Iedereen zal dus met de term SAAS en Cloud Computing (werken in de cloud) binnenkort om de oren geslagen (gaan) worden.

SAAS en Cloud Computing zijn de nieuwste marketing termen om werken via internet te promoten. Het mooie van dit verhaal is dat dit niets nieuws is. De gratis te gebruiken internet diensten van Stichting GeefGratis zijn vanaf dag 1 (wayback in 2001) al SAAS. GeefGratis biedt dus al "Software as a Service" diensten sinds 2001. Nu pas begint dit mainstream te worden en zullen diverse leveranciers met de eerder genoemde termen gaan smijten. Prik dus in ieder geval door deze marketing termen heen en bekijk de voor- en nadelen van SAAS.



SAAS en Cloud Computing zijn mooie ontwikkelingen en er staat ons allen weer een "revolutie" te wachten maar pas ook op! SAAS en Cloud Computing bieden namelijk de leveranciers de mogelijkheid je als non-profit nog meer aan zich te verbinden. Er wordt minder en minder mogelijkheden geboden om je data op te halen (te exporteren) waardoor je meer en meer afhankelijk wordt van je leverancier. Je kunt dus niet zomaar opstappen en naar een andere leverancier stappen. Dat is vaak sowieso al lastig maar met een afgenomen dienst op basis van SAAS wordt het je wellicht zelfs onmogelijk gemaakt waardoor je aan een leverancier blijft hangen waarbij je eigenlijk weg wil. Op internet is hier een mooi artikel over te lezen, klik hier.

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie: Software as a Service, vaak afgekort als SaaS, is software die als een online dienst wordt aangeboden. De klant hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit bijvoorbeeld een contract per maand per gebruiker, eventueel in combinatie met andere parameters. De SaaS-aanbieder zorgt voor installatie, onderhoud en beheer, de gebruiker benadert de software over het internet bij de SaaS-aanbieder.

Dit is precies wat Stichting GeefGratis al sinds 2001 doet en dan ook nog eens tegen 0,0 abonnementskosten.

De kenmerken van de diensten van een SaaS en ASP zijn:
  • De klant hoeft de software en de daarvoor benodigde hardware niet aan te schaffen, maar betaalt slechts voor het gebruik ervan.
  • De software en hardware wordt niet bij de klant geïnstalleerd, maar bij de ASP. De klant heeft toegang tot de software via Internet of een privénetwerk.
  • De ASP verzorgt het applicatiebeheer, zoals het maken van back-ups, het onderhoud en de installatie van nieuwe versies en updates, beveiliging tegen ongeautoriseerde toegang, en dergelijke. Gebruikersbeheer kan zowel bij de ASP als bij de klant liggen.
  • SaaS en ASP zijn niet helemaal hetzelfde. Kenmerk van SaaS is dat de gebruiker gebruik maakt van geheel op het web gebaseerde techniek. De applicatie wordt benaderd via een webbrowser. Google, GeefGratis of Wikipedia zijn duidelijke exponenten van SaaS. Ook worden SaaS diensten aangeboden in de vorm van webservices, zodat de diensten vanuit een Service-Oriented Architecture benaderd kunnen worden. Bij SaaS is het voordeel voor de leverancier dat hij vanaf één centrale plek in met één handeling updates (verbeteringen) en zelfs upgrades (nieuwe versies) kan doorvoeren. Omdat ASP vaak uit applicaties bestaat, waarbij iedere gebruiker een eigen licentie heeft, is updaten en upgraden bij ASP niet altijd van één locatie te realiseren. Wanneer er sprake is van licenties, die voor elke gebruiker apart moeten worden beheerd, spreken we dus niet van SaaS, maar van ASP. Kiezen voor een ASP oplossing in plaats van SAAS is dus ook niet echt meer van deze tijd en af te raden.
Zakelijke aspecten
Voordeel voor de klant is dat deze doordat hij geen eigenaar is van de middelen geen kapitaalinvestering hoeft te doen en tevens geen beheer hoeft te doen van een complexe IT-infrastructuur. Lagere beheerskosten voor de klant zijn mogelijk doordat de SaaS-aanbieder de kosten voor de infrastructuur en het beheer van de infrastructuur en de applicaties over alle abonnees kan spreiden. Bij SaaS kunnen de kosten nog verder omlaag, doordat er geen afzonderlijke licenties met bijbehorende updates en upgrades meer zijn.

Een aandachtspunt bij zowel SaaS als ASP is dat de gegevens niet langer in eigen huis worden beheerd, zodat in een contract met de aanbieder aandacht voor het aspect informatiebeveiliging op zijn plaats is. Met name is te denken aan privacybescherming (er moet misschien een bewerkersovereenkomst worden opgesteld), Export Control vereisten en continuïteit.

Cloud computing
Omdat van SaaS-aanbieders vaak de hoogst mogelijke beschikbaarheid van de toepassingen wordt gevraagd, is de trend anno 2009 om die toepassingen en hun data op meerdere servers en locaties te positioneren. Deze ontwikkeling wordt Cloud Computing genoemd. De beschikbaarheid en stabiliteit wordt hierdoor fors vergroot, maar het wordt ook minder duidelijk waar applicaties en gegevens zich feitelijk bevinden. Goede afspraken met de leverancier over verantwoordelijkheid zijn daardoor belangrijk in verband met transparantie.

3. GeefGratis en SAAS

Rubriek: internet

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

De onderstaande 10 punten vatten de visie van Stichting GeefGratis goed samen m.b.t. SAAS en online internet diensten voor non-profits. Deze visie hanteert Stichting GeefGratis al vanaf de start in 2001:

  1. KISS (Keep It Simple Stupid). In veel softwareprogramma's zie je door de knoppen en opties de volgende stap niet meer. Stichting GeefGratis gelooft dat gebruik eenvoudig en overzichtelijk moet zijn.
  2. We maken het web toegankelijker. De recente ontwikkelingen op het web zijn razend interessant en zouden voor iedereen bruikbaar en bereikbaar moeten zijn.
  3. Blije klanten zijn tevreden klanten. "Werk" is meestal niet het synoniem voor "plezier", maar Stichting GeefGratis wil wel graag proberen het plezieriger te maken en te houden.
  4. Niets installeren. Onze gratis te gebruiken internet diensten staan op het internet en zijn altijd en overal vandaan te bereiken. Het installeren van een programma op uw computer is daarbij niet nodig.
  5. Wij luisteren om te kunnen verbeteren. Als u vragen, opmerkingen of ideeën heeft: laat het ons weten! Wij vinden het altijd leuk om van u te horen. Op die manier weten wij waar we onze producten kunnen verbeteren. We zullen echter wel zelf besluiten welke punten we in welke volgorde oppakken.
  6. Geloof en Passie. Stichting GeefGratis gelooft in haar gratis te gebruiken diensten en werkt er met veel passie aan.
  7. Eenvoudig en helder. Functies pas zichtbaar maken als u ze nodig heeft, dat is een van de manieren die we gebruiken om alles helder en overzichtelijk te houden.
  8. We zijn niet alleen. Het samenwerken en integreren van andere software staat hoog in het vaandel. We hoeven niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Gebruik de kennis van anderen. Ook moet het importen en exporteren van uw (donatie)gegevens zo eenvoudig mogelijk zijn.
  9. Business Model. Al onze producten zijn gebasseerd op No Cure No Pay. Dat houdt in dat we aangesloten goede doelen altijd gratis te gebruiken diensten aanbieden en altijd 90% uitkeren. Wij geloven in het "no-cure-no-pay"-model.
  10. Plug & Play. Stichting GeefGratis houdt niet van grote logge applicaties. U betaalt niet voor features die moeilijk te leren zijn en waardoor u snel vastloopt in de rommel. Het snappen van het leggen van een LINK naar een wegpagina is voldoende om direct aan de slag te gaan met fondsen werven.

4. Laatste nieuws


Kort overzicht laatste nieuws uit de goede doelen wereld:

5. Volg GeefGratis nu ook via ons eigen YouTube kanaal en Linkedin Groep

Rubriek: social media

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

Stichting GeefGratis is nu ook te volgen via YouTube en linkedin

Via het YouTube kanaal zullen wij binnenkort meer een meer video's uploaden of favoriete video's linken waarbij de internet tools van GeefGratis ingezet zijn. Binnenkort komt op dit YouTube kanaal een item over GeefSamen dat binnenkort op RTL-5 uitgezonden zal worden.



Via de Stichting GeefGratis linkedin group brengen we alle wetenswaardigheden m.b.t. Stichting GeefGratis en de nieuwtjes rechtstreeks van de bron m.b.t. de gratis te gebruiken internet diensten om online fondsen te werven zonder een enkele investering en kan iedereen die abonnee is van deze groep op linkedin direct vragen stellen over de diensten van Stichting GeefGratis die we dan zullen beantwoorden zodat andere goede doelen die ook gebruik maken of willen maken van de fondsenwervende tools sneller weten hoe iets te doen of hoe iets werkt. Zoals eerder aangegeven staat het jaar 2010 voor Stichting GeefGratis in het teken van uitleg geven en tips te geven hoe de fondsenwervende tools daadwerkelijk te laten werken voor de organisatie.



Meld je nu aan en abonneer je op de GeefGratis groep binnen linkedin.

Colofon

Stichting GeefGratis


Pinksterbloem 3
5411 TZ Zeeland (N.B.)

(E) info@geefgratis.nl

(I) www.geefgratis.nl
(I) www.allegoededoelen.nl
(I) www.goededoelenwereld.nl
(I) www.doneerbon.nl
(I) www.doneerwijzer.nl
(I) www.nationalehulpactie.nl

Stichting GeefGratis is bij KvK Oost-Brabant geregistreerd onder kvk-nr. 17137130.

Stichting Goededoel.nl


(I) www.goededoel.nl

Stichting Goededoel.nl is bij KvK Amsterdam geregistreerd onder kvk-nr. 34150641.

Helpdesk

Voor de GeefGratis helpdesk zie: www.geefgatis.nl/helpdesk

Nieuwsbrief abonnementsinformatie

Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen!
Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.


Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord met de algemene voorwaarden die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief op het algemene e-mailadres van de organisatie.

Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: ##email##
Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: ##aansluitnummer##


De Stichting GeefGratis nieuwsbrieven worden verstuurd via het Nieuwsbrieven Pakket van Procurios.