Beste %Subscriber:CustomField1%,
kunt u onderstaande nieuwsbrief om wat voor reden dan ook niet lezen, klik hier.


GeefGratis nieuwsbrief
Nieuwsbrief aan meer dan 2.000+ aangesloten goede doelen. 10e jaargang. Editie: week 26, 2010.

       

  1. Update PayPal: petitie heeft geholpen maar we komen geen stap verder...


  2. Microsoft® Office 2010 in het TechSoup donatieprogramma vanaf € 19 als bijdrage in de administratiekosten



  3. Online Fundraising Versnelling Tour


  4. GeefGratis helpt oplichter te ontmaskeren


  5. Linkedin group: Fondsenwerving Fans (483+)


  6. Laatste nieuws uit de goede doelen wereld

  7. Uitgebreide helpdesk Stichting GeefGratis online


  • Uw gegevens beheren? KLIK HIER! voor het CMS systeem
  • Colofon, Helpdesk en nieuwsbrief abonnementsinformatie

1. Update PayPal: petitie heeft geholpen maar we komen geen stap verder...

Rubriek: disputen

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

We waren ongelooflijk verrast door het aantal goede doelen dat gehoor heeft gegeven aan onze oproep de petitie te tekenen om zo PayPal op andere gedachten te krijgen en zo alsnog het account van Stichting GeefGratis weer geactiveerd te krijgen. Voor diegene die nog niet weten waarover het gaat, zie vorige nieuwsbrief. Wat is er nu gezamenlijk wel en niet bereikt sinds de petitie online is gekomen? Hieronder een update...

Na het versturen van onze vorige nieuwsbrief waren er binnen 1 uur meer dan 40 goede doelen die de petitie getekend hadden. In totaal hebben nu meer dan 218 goede doelen de petitie getekend. Het invullen van de petitie heeft "nut" gehad. 1 dag na het versturen werden we gebeld door PayPal om toch nog eens een keer gezamenlijk te kijken of we het account weer geactiveerd konden krijgen. PayPal eist nu een maandelijks document met daarin alle aangesloten goede doelen, hun aansluitnummer, KvK nummer, ANBI status en eventueel keurmerk. Geen probleem voor ons en dit hebben we direct doorgestuurd naar PayPal in de hoop dat dan nu eindelijk toch weer het account geactiveerd zou gaan worden. Maar nee. Wat schetst onze verbazing? Binnen 2 dagen komt er weer een nieuwe eis vanaf de kant van PayPal. Aan deze eis kan bijna niemand voldoen en toch hebben we weer een poging gewaagd. Maar kijk eerst maar eens wat we geacht worden aan te leveren aan PayPal:

Dit kwam letterlijk binnen bij Stichting GeefGratis:

Jordan Van Bergen
Stitching GeefGratis
Dublin 21/06/2010

Dear Mr Van Bergen,

In regards to your recent application for the opening of a PayPal account for your website http://www.geefgratis.nl, please find below a list of elements we’ll need to review in order to complete our preliminary assessment:

• Please provide documentary details of the scanning process in place for international sanctions and PEP lists scanning on all onboarded charities, including the operators and the beneficial owners (such as World-Check / Datanomic etc…).

• Please provide documentary details of the policy regarding monitoring your customer Database against international sanctions and PEP lists, detailing:
o The mechanism for performing checks
o The time checks are performed & their frequency
o What action is taken on accounts when ‘hits’ are identified.
o Whether reports are made to a regulatory/law enforcement authority if ‘hits’ are identified, as well as the individual within your organisation responsible for making the report, and the body the report is sent to.


• Please confirm whether Beneficial Owner identification is actually part of the KYC process, as well as the details on how this identification is completed.

• Please provide the operational policies for the following procedures:
o KYC, specifically on the electronic verification of the charities
o Fraud – AML/CTF policies


• Please provide a copy of your record retention policies/procedures, specifically the records of documentary evidence received to confirm customer’s identity.

• Please provide a copy of your policy for suspicious activity identification

• Please provide a copy of your policy for suspicious activity reporting.

• Please indicate the internal referral process to the Money Laundering Reporting Officer.

• Please describe the role of the Money Laundering Reporting Officer in:
o Reviewing suspicious activity reports
o Reporting Suspicious Activity to local Law Enforcement (please include the details of the body to which reports are made in relation to suspicious activities.)


• Please provide details of your policy with regard to provision of AML/TF training to staff or future staff, specifically:
o Summary details of AML/TF training content
o Frequency and duration of AML/TF training
o Name and role of the person responsible for co-ordinating and providing AML/TF training
o Methods taken to ensure that all relevant staff members have undergone AML/TF training


Let us know if you have any queries – Thanks in advance for your efforts
Best Regards
PayPal Regulatory Compliance

Iedereen zal begrijpen dat dit naast abacadabra ook bijna niet aan te leveren is of aan te voldoen is. Toch hebben we weer een poging gewaagd. In het PayPal dossier kan alles uitgebreid nagelezen worden. Kort door de bocht geldt dat wij pas weer met PayPal in contact treden als PayPal Benelux eens voor de verandering vragen van onze kant beantwoord. Wij hebben de volgende vragen gesteld per e-mail:

Vraag 1. Wil PayPal Benelux Stichting GeefGratis als klant behouden?

Vraag 2. Heeft PayPal Benelux afgelopen vrijdag met PayPal VS contact gehad over Stichting GeefGratis om het hele verhaal door te nemen zoals Marloes telefonisch aangaf?

Vraag 3. Zo ja, heeft PayPal Benelux duidelijk genoeg aan PayPal VS gemaakt wat Stichting GeefGratis doet en hoe de aangesloten goede doelen geholpen zijn bij onze dienst zoals de reacties op de petitie wel hebben uitgewezen?

Vraag 4. Wat was de uitkomst van dit gesprek? Blijft PayPal VS zich vastklampen aan REGELS ZIJN REGELS?

Vraag 5. Hoe kan een stichting als GeefGratis uberhaupt aan de gevraagde documentatie en regels voldoen waarom gevraagd wordt?

Vraag 6. In het gesprek gaf Marloes aan dat de compliance afdeling de aangeleverde lijst goede doelen door een controle mechanisme zou halen waarmee gecontroleerd wordt of 1 van deze goede doelen een verleden heeft op basis van witwaspraktijken etc. Als er geen goed doel met zo’n verleden na controle blijkt te zijn zou dit wellicht weer een reden kunnen zijn voor PayPal het account te activeren gaf Marloes aan. Wat is de uitkomst van deze controle van de kant van PayPal?

Wij hebben PayPal tot 7 juli gegeven om de vragen te beantwoorden. Het ziet er naar uit dat PayPal (Benelux) niet van plan is vragen te beantwoorden van een klant. Ze blijven verwijzen naar een telefoongesprek. Echter voordat wij een telefoongesprek aangaan willen we nu eerst wel eens weten of PayPal uberhaupt nog Stichting GeefGratis als klant wil behouden. Pas als die vraag beantwoord is willen wij er weer effort in gaan steken. Er zit nu meer dan 140 uur werk in dit heel verhaal en we krijgen zelfs al vragen van aangesloten goede doelen die met hetzelfde probleem worstelen. Dus goede doelen die buiten GeefGratis om rechtstreeks met PayPal koppelen en tegen dezelfde bureaucratische organisatie aan lopen.

Wij wachten dus op antwoorden van de kant van PayPal. Komen deze niet dan trekken we zelf de stekker uit PayPal en zullen wij nooit en te nimmer meer PayPal als betalingsoptie ondersteunen en breeduit bekend maken hoe PayPal stelselmatig goede doelen organisatie dupeert. We hopen nog steeds dat het niet zover zal komen maar het is maar de vraag of PayPal onze vragen zal beantwoorden. Wij hebben het steeds meer gehad met PayPal en ze zullen nu toch echt een hand uit moeten steken willen wij er nog tijd in gaan stoppen.

Help ons mee bekend maken hoe PayPal goede doelen heeft gedupeerd zodra wij na 140 werkuren er de brui aan geven. Het lijkt wel of PayPal zelf hoopt dat we de brui er aan geven om zo van het gedoe af te zijn. Dat zal wat ons betreft niet zonder slag of stoot gaat. We zullen hopelijk met behulp van aangesloten goede doelen bekend maken hoe bureaucratisch PayPal te werk gaat. In de volgende nieuwsbrief laten we weten of we antwoorden hebben gekregen op de gestelde vragen en zo niet of we besloten hebben PayPal links te laten liggen.

De petitie nog niet ondertekend? Doe het nu: teken de petitie.

2. Microsoft® Office 2010 in het TechSoup donatieprogramma

Rubriek: software

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

Microsoft® Office 2010 is vanaf nu aan te vragen als donatie binnen het TechSoup donatieprogramma. Met Microsoft® Office 2010 kunt u nog sneller, gemakkelijker en intuïtiever werken. U kunt meer doen in minder tijd. Niet alleen zelfstandig maar ook in teamverband, want Microsoft® Office 2010 is ontwikkeld om samenwerking tussen mensen te vergemakkelijken. Het maakt niet uit of ze onderweg of op kantoor zijn, want Microsoft® Office 2010 werkt op de pc, telefoon en browser.



IT-afdelingen kunnen gebruikmaken van een pakket aan slimme, gemakkelijk te integreren hulpmiddelen, in één omgeving en met een verbeterde beveiliging. Deze hulpmiddelen werken samen met bestaande programma’s. Zo kan uw non-profit organisatie groeien, terwijl de kosten beperkt blijven. Microsoft® Office 2010 is vanaf nu vanaf € 19 voor een bijdrage in de administratiekosten te bestellen.

Voor meer informatie over TechSoup en Microsoft® Office 2010,
zie www.techsoup.nl.

3. Online Fundraising Versnelling Tour

Rubriek: workshops

door: David Berg, Online Fundraising

Online Fundraising Tour ook bij u in de regio. Vergroot uw fondsenwerend resultaat voor 25 euro (excl. btw) per avond. Iedereen kan succesvol fondsenwerven dankzij de vele mogelijkheden van het internet.

In een eerdere samenwerking met en sponsoring door Stichting Geefgratis heeft Online Fundraising drie avondsessies georganiseerd voor max. 40 fondsenwervers. Elke avondsessie was volgeboekt en zeer geslaagd.

Veel goede doelen kunnen met goed advies, tips en voorbeelden en online coaching succesvol fondsenwerven met alle mogelijkheden van het internet.

Om zoveel mogelijk goede doelen te helpen met het versnellen en vergroten van hun inkomsten gaan wij naar de ondernemers en goede doelen toe.

Daarom organiseren wij de Online Fundraising Versnelling Tour voor maar voor 25 euro (excl. btw) in elke regio in Nederland, zodat u niet lang hoeft te reizen en veel reiskosten heeft. Wij zullen na 2 maanden wederom terugkeren naar de regio en een actiematige sessie organiseren op basis van de acties die tijdens de workshop worden bedacht en voorbereidt.

Voor aanvang zullen wij al diverse tips geven om tijdens de workshop zo snel mogelijk met de praktijk en uw acties aan de slag te gaan.

Heb je belangstelling in de "Versnelling tour'' bij u in de regio en op welke dinsdagavond wij in uw regio langskomen, ga dan naar: http://www.formdesk.com/montagneservices/versnelling.

Met vriendelijke groet,

David Berg
Online Fundraising
david@onlinefundraising.nl

LET OP! Dit zijn geen workshops van Stichting GeefGratis maar direct door David Berg gegeven workshops. Stichting GeefGratis heeft de eerdere workshop volledig gesponsord om zoveel als mogelijk kennis over fondsenwerven 2.0 te delen en met praktische tips te komen. Het was daarna ook voor ons leerzaam en een manier om in contact te komen met aangesloten goede doelen. Zo hebben de aanwezigen in ieder geval nu een gezicht bij Stichting GeefGratis.

4. GeefGratis helpt oplichter te ontmaskeren

Rubriek: oplichting

door: Jordan van Bergen, directeur Stichting GeefGratis

Stichting GeefGratis is via een aangesloten goede doel op het spoor van oplichters gekomen. Zij eisen geld voor naburige rechten voor een niet bestaand ANBI logo. Dit hebben wij als volgt op goededoelenwereld.nl gebracht, klik hier.

Gelukkig heeft de pers en de goede doelen wereld dit opgepakt en zijn er taal van berichten hierover verschenen, hieronder een selectie: Wij zijn blij dat het goede doel bij ons aan de bel trok maar schrokken er van dat de belastingdienst in eerste instantie naar GeefGratis verwees. De belastingdienst zou het volgende doorgegeven hebben aan het goede doel: "Wij hebben gebeld met de belastingdienst, zij weten hier niets van en omdat het uw logo is, vroegen ze contact met U op te nemen." Door iedereen met de neus op de feiten te drukken is snel bekend geworden dat het hier om spooknota's gaat door een malafide organisatie. Dus door samen te werken was het nieuws over oplichting snel verspreid en is de malafide organisatie inmiddels gestopt met het versturen van de spooknota's.

5. Linkedin group: Fondsenwerving Fans (483+)

Rubriek: sociale netwerken

door: Jordan van Bergen, directeur stichting GeefGratis


Sindskort is er op linkedin een interessante group:
Fondsenwerving Fans (483+).


U kunt het volgende van de Fondsenwerving Fans group verwachten:
  • Uitwisseling van ideeen, vragen en resultaten
  • Het stellen van vragen aan andere professionals en aan Jordan van Bergen persoonlijk.
  • Cases uit Nederland, België, Europa en de rest van de wereld.
  • Samen online discussieren over (online) fondsenwerving,
  • en nog veel meer...
Aanmelden is eenvoudig: ga naar je LinkedIn account en zoek de groep [Fondsenwerving Fans] op en meld je aan! Nog niet aangesloten bij LinkedIn? Ga naar http://www.linkedin.com.

6. Laatste nieuws


Kort overzicht laatste nieuws uit de goede doelen wereld:

Colofon

Stichting GeefGratis


Pinksterbloem 3
5411 TZ Zeeland (N.B.)

(E) info@geefgratis.nl

(I) www.geefgratis.nl
(I) www.allegoededoelen.nl
(I) www.goededoelenwereld.nl
(I) www.doneerbon.nl
(I) www.doneerwijzer.nl
(I) www.nationalehulpactie.nl

Stichting GeefGratis is bij KvK Oost-Brabant geregistreerd onder kvk-nr. 17137130.

Stichting Goededoel.nl


(I) www.goededoel.nl

Stichting Goededoel.nl is bij KvK Amsterdam geregistreerd onder kvk-nr. 34150641.

Helpdesk

Voor de GeefGratis helpdesk zie: www.geefgatis.nl/helpdesk

Nieuwsbrief abonnementsinformatie

Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen!
Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.


Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord met de algemene voorwaarden die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief op het algemene e-mailadres van de organisatie.

Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: %Subscriber:EmailAddress%
Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: %Subscriber:CustomField4%