Stichting GeefGratis

Stichting GeefGratis stimuleert filantropie en geeft gratis te gebruiken professionele internet diensten aan goede doelen in Nederland op basis van No Cure No Pay.

Voor goede doelen
Alle aangesloten goede doelen kunnen gratis gebruik maken van de aangeboden internet diensten.
Voor particulieren en bedrijven
Alle particulieren en bedrijven kunnen zich om niet inzetten t.b.v. goede doelen uit Nederland
Uw goede doel aanmelden

Alle stichtingen en verenigingen in Nederland kunnen zich aanmelden bij Stichting GeefGratis. Klik hier voor het aanmeldformulier

Content Management Systeem

Via het Content Management Systeem van Stichting GeefGratis kunnen alle goede doelen, particulieren en bedrijven zelfstandig hun gegevens beheren. Log in op www.geef.nl.

Krijg ondersteuning via de online Helpdesk

Ondersteuning nodig bij de gratis te gebruiken diensten? Ga naar de Helpdesk.

De aangesloten goede doelen bij GeefGratis

Voor een overzicht van alle 3.200+ aangesloten goede doelen, klik hier. Via de zoekingangen kan er gezocht worden op keurmerken, ANBI status en categorie.

Normen en waarden

  • 92% uitbetaling of meer +

    Iedere donatie via geef.nl wordt voor 92% of meer uitbetaald aan het gekozen goede doel zonder dat hiervoor een investering Read More
  • Geven moet FUN zijn! +

    Stichting GeefGratis vindt dat het geven aan goede doelen FUN moet zijn en probeert daarom zoveel als mogelijk concepten te Read More
  • Gratis in gebruik +

    Alle diensten van Stichting GeefGratis zijn gratis in gebruik tegen 0,0 abonnementskosten en dus op basis van het No Cure Read More
  • Voor alle non-profits +

    Stichting GeefGratis maakt geen onderscheid tussen grote en kleine(re) of bekende en minder bekende goede doelen. Alle non-profits die zichzelf Read More
  • 1
vrijdag, 21 december 2012 09:15

GeefSamen via GEEF.NL acties delen via Facebook

Written by
Het is sinds 19 december 2012 mogelijk om je actie aan te bevelen via Facebook of op je Facebook prikbord te plaatsen via het tabblad TIP EEN VRIEND binnen je actie.
Er komt geen bel-niet-aan-register. Dat is goed nieuws voor de goede doelen wereld omdat collectanten nu kunnen blijven aanbellen bij mensen en daarbij kunnen vragen om een bijdrage via een collectant of om vaste donateur te worden. Iedereen kent ze inmiddels wel, de jongen student met een mooi jasje en het logo van het goede doel er op die probeert je aan de deur van je eigen huis vaste donateur te laten worden van het goede doel in kwestie.

Irritatie
Wat diezelfde goede doelen sector vergeet is dat de irritatie hierover aan het toenemen is en de consument steeds beter op de hoogte is waar hij recht op heeft. Daarnaast is de consument mondiger geworden en zal deze zich eerdere later horen als men het ergens niet mee eens is. Gelukkig is er sinds kort ook voor die mensen die geïrriteerd raken door collectanten of studenten aan de deur een simpele maar doelmatige en positieve oplossing, de GoedeDoelenSticker©.

de GoedeDoelenSticker©
Waarom de GoedeDoelenSticker© en waarom helpt hier Stichting GeefGratis aan mee is mij af en toe gevraagd. De antwoorden zijn eigenlijk vrij simpel. De voornaamste reden van Stichting GeefGratis om de organisatie achter de GoedeDoelenSticker© te helpen is het feit dat zij vanuit een positieve gedachten mensen laten doneren aan een goed doel en daarbij tegen een extra (gering) bedrag de GoedeDoelenSticker© opsturen. Dus in plaats van het negatieve kan iedereen die de sticker besteld heeft via een donatie laten zien daadwerkelijk gegeven te hebben aan een goed doel in Nederland. Aan de ene kant weer je dus de collectant in het vervolg en aan de andere kant kun je tonen dat je een bijdrage aan een betere wereld geleverd hebt.

Maar dit was niet de voornaamste reden van GeefGratis om samen te werken met de initiatiefnemers achter de GoedeDoelenSticker©. Het is GeefGratis al jaren een doorn in het oog dat er een select groepje goede doelen toegang krijgt tot bepaalde mogelijkheden waardoor ze meer kans maken op het werven van fondsen dan andere goede doelen die wellicht net zo'n goed werk (willen) verrichten. Stichting GeefGratis vindt dat alle goede doelen in Nederland, met of zonder keurmerk gebruik moeten kunnen maken van alle mogelijkheden die fondsenwerving hun biedt en waarbij ze achter gesloten worden van de "gevestigde orde". Naast deze 2 belangrijke punten voor GeefGratis zijn er natuurlijk nog meer redenen waarom het goed is samen te werken met de GoedeDoelenSticker©

  • Collecteren is ‘ouderwets’ en veel te duur.
  • Maar 26 Goede Doelen van de 3000 kunnen collecteren.
  • De collectant belt ‘altijd’ precies aan als het niet uitkomt.
  • Contant geld op straat is tegenwoordig jammer genoeg gevaarlijk.
  • U zich bijna verplicht voelt om iets te geven en geen nee wilt zeggen.
De officiële sticker is iets groter dan een postzegel en meet 2,7 bij 3,5 cm (breedte/hoogte). Hij past goed op een normale deurpost (bijvoorbeeld vlak onder of bij de bel) en is van speciaal materiaal zodat het een jaar lang goed blijft zitten en netjes blijft (afwasbaar). De hechting is goed en veilig zodat u bij normaal gebruik de sticker weer heel eenvoudig kunt verwijderen.

Voor meer informatie, zie: www.goededoelensticker.nl.
Op 11 december heeft voetbalvereniging Beuningse Boys samen met Stichting GeefGratis, voetbalshirts geschonken aan de stichting NVOFA uit Tilburg. Deze stichting zet zich in voor de kansarme jongeren in Sierre Leone via een biologisch landbouwproject. Men probeert ze bepaalde vaardigheden bij te brengen zodat ze zelfredzaam worden. Tijdens een cursus fondsenwerving van de stichting GeefGratis heeft Jordan van Bergen kennis gemaakt met Brima Kanu en Inge Malefason van de stichting NVOFA. Hij is na de cursus gaan praten met de vice voorzitter Geert Benders van voetbalvereniging Beuningse Boys. Zij hebben gezamenlijk besloten om de jongeren in Sierre Leone te motiveren en gratis shirts te geven. Nu kan het voetbalteam in echte shirts spelen met een echte voetbal. Dit schept een gevoel van saamhorigheid en een hechte band waardoor de jongens gemotiveerd blijven en zich graag voor het project willen inzetten.

Inge Malefason stichting NVOFA


Stichting GeefGratis heeft voor 2.900+ goede doelen de mogelijkheid om donaties via Maestro® te ontvangen op 1 juli 2013 actief gezet. Via Maestro® kunnen bijvoorbeeld Belgische donateurs met hun standaard debitcard (pinpas) online betalen en dus doneren aan alle aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis die binnen hun donatiemodule Maestro actief hebben staan. Voor alle goede doelen die de betaaloptie CreditCard - MasterCard actief hadden staan op 1 juli 2013 is deze extra betaalvorm DebitCard - Maestro® geactiveerd.

Dankzij Maestro® zijn creditcards niet langer de enige aanvaarde kaarten in België om online te shoppen. Men kan nu ook online betalen met de standaard bankkaart zelfs wanneer men geen creditcard heeft! Op dit moment zijn in België Maestro® kaarten die uitgegeven zijn door BNP Paribas Fortis, CBC, Centea, Dexia, Fintro, en KBC aangepast voor online shoppen. Dit betekent dat GeefGratis Nederlandse goede doelen de toegang geeft tot het ontvangen van online donaties vanuit het buitenland waaronder dus België.

Meer uitleg vanuit welke landen men inmiddels kan doneren met een Maestro debitcard is na te lezen op de volgende pagina.
zondag, 03 februari 2013 13:33

De SEPA Hype! - DEEL 1

Written by
Een tijdje terug heb ik in onze besloten nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen een column geplaatst over de SEPA Hype!. Het is nu tijd geworden hier zo af en toe een eigen mening over te ventileren via onze blog. We worden namelijk met zijn allen doodgegooid met online SEPA checklijsten en we worden bang gemaakt dat het nog maar even is totdat SEPA in 2014 zijn intrede doet. Hoe bang moeten we zijn en krijgen we te maken met een nieuwe millennium bug? Daar wil ik via deze blog iets over zeggen.

Wat is SEPA ook alweer?
Eugh.... oh ja...... op elkaar afgestemd (EINDELIJK!) betalingsverkeer tussen alle banken in Europa waardoor het voor ons Europeanen makkelijker wordt binnen Europa te betalen. Of moeilijk gezegd: Single Euro Payments Area (SEPA), het initiatief van de Europese Unie en gezamenlijke Europese banken tot harmonisatie van het euro betalingsverkeer binnen Europa.

Vooral goede doelen gaan hierdoor getroffen worden en we weten inmiddels allemaal wel wat er op ons afkomt. Toch nog niet bekend met SEPA? Lees je dan in op de diverse websites maar laat je vooral niet afschrikken door alle bangmakerij dat je per direct aan de slag moet wil je dadelijk nog wel geld op je rekening ontvangen of kunnen uitbetalen. Het zal zeker wat werk met zich meebrengen maar als je een goede partij gekozen hebt hoort de overlast die je door SEPA krijgt vaak tot een minimum beperkt te blijven.

Wat gaat GeefGratis met en aan SEPA doen?
Ook wij werden 2 jaar terug voor het eerst geconfronteerd met SEPA. Ook ik dacht toen dat er heel wat op ons af zou komen. Er komt zeker wat op je af maar je moet niet bang zijn dat het direct niet zal werken. Waar krijgt GeefGratis bijvoorbeeld mee te maken:
  • De administratie moet SEPA proof worden. Dus er moet gewerkt kunnen worden met IBAN rekeningnummers per goed doel.
  • De online donaties die via de donatiemodule verwerkt worden moeten SEPA proof zijn
  • SMS Machtiging moet SEPA proof worden
  • Het uitbetalen aan de aangesloten goede doelen moet aangepast worden van Clieop03 naar SEPA
  • We moeten van alle goede doelen de juiste IBAN rekeningnummers doorkrijgen
Dit lijkt heel wat en dat is het ook maar vergeet niet dat iedereen hier mee zit en dat de grote partijen hier ook mee zitten. Deze grote partijen zullen voor jou als klant vaak de grootste problemen oplossen waardoor je zelf weinig hoeft te doen. Dat je wel moeten weten wat er op je afkomt en dat je zelf ook iets moet doen is zeker. We gaan bovenstaande punten even bekijken.

De administratie moet SEPA proof worden
GeefGratis maakt gebruik van Twinfield. Kijk wat Twinfield inmiddels m.b.t. SEPA bekend heeft gemaakt: http://www.twinfield.nl/sepa-voor-accountants/. Daar staat dus het volgende: Omdat we vinden dat dit voor u geen punt van zorg moet zijn zal Twinfield de wijziging van standaard bankrekeningnummer naar een IBAN-nummer voor u uitvoeren.

Bovenstaande betekent dus dat we waarschijnlijk niet eens alle IBAN rekeningnummers aan onze aangesloten goede doelen hoeven te vragen omdat dit automatisch omgezet wordt door Twinfield. Keertje exporteren en importeren in je online klanten database en 1 en ander is weer up2date. Beetje makkelijker gezegd dan gedaan maar hier komt het dus simpelweg wel op neer. Daarnaast kennen we in Nederland nog www.ibanservice.nl waarbij je via 1 Excel sheet direct al je rekeningnummers kunt laten omzetten naar een IBAN nummer.

Administratief gezien gaan we er nu al van uit dat we geen SEPA probleem meer hebben door de hulp van Twinfield. Dat punt is dus gereed.

We moeten van alle goede doelen de juiste IBAN rekeningnummers doorkrijgen
GeefGratis zal in haar database meerdere IBAN velden gaan opnemen en goede doelen zullen deze via het CMS systeem kunnen gaan beheren. Echter geldt dus dat we door Twinfield en IBANservice.nl al voor 99% alle IBAN nummers door zullen krijgen en hiermee alvast de database kunnen vullen.

GeefGratis moet in haar eigen klantensysteem dus wat IBAN rekeningnummers toevoegen en dit te beheren maken. Dit zal iedere CRM leverancier moeten doen en dit zo aan haar klanten aanbieden. CRM leveranciers die hun klanten laten betalen om SEPA proof te worden zouden wij graag de RODE kaart willen geven. Wordt je als goed doel geconfronteerd met een CRM leverancier die je laat betalen voor het SEPA verhaal dan zouden wij direct willen aangeven dat dit een aanleiding hoort te zijn voor je als goede doel om direct een andere leverancier te zoeken.

Door onze database uit te breiden geldt dat dit punt ook afgerond moet zijn in korte tijd. Dus de noodzaak zien we nog niet zo en doen we wel een keer ergens in juli of zo ;-) LOL. Tijd zat en zo moeilijk zal het wel niet zijn.

De online donaties die via de donatiemodule verwerkt worden moeten SEPA proof zijn
Dit is een ander verhaal. Stichting GeefGratis maakt gebruik van PSP Ogone en om de internet kassa goed te laten werken geldt dat onze PSP ook SEPA proof moet zijn. Echter geldt dat Ogone in het geval van GeefGratis geen uitbetalingen doet en dus alleen de techniek regelt. Het uitbetalen zelf gebeurt via onze Rabobank (iDEAL transacties), CreditCard en PayPal. Dit lijken ons dermate grote partijen dat die zelf ook wel op tijd SEPA proof moeten zijn. Wij zullen waarschijnlijk alleen ons eigen IBAN rekeningnummer moeten doorgeven zodat de donatiegelden nog steeds op onze Stichting Derdengelden GeefGratis rekening binnen komen. Ze zullen daar nemen wij aan vanzelf om gaan vragen en zo niet dan zullen wij vanaf augustus 2013 aan de bel gaan trekken dat het toch wel eens tijd wordt dat wij ons IBAN rekeningnummer in kunnen gaan voeren.

Dit punt (b)lijkt dus ook niet zo spannend te worden dan het in het begin lijkt. Zal dus ook wel loslopen. Ogone zal wel haar internet kassa SEPA proof moeten maken. Dit is zo'n omvangrijke oplossing dat we als GeefGratis er van uit moeten gaan dat Ogone dit op de rit brengt. Zonder PSP Ogone is er toch geen donatiemodule GeefGratis.

SMS Machtiging moet SEPA proof worden
SMS Machtiging en GeefGratis hebben hier het meeste werk aan omdat alle machtigingen via de nieuwe manier van SEPA incasso's verwerkt moeten worden. Wij doen er alles aan om de SEPA machtigingen goed te verwerken en zijn technisch gereed met de eerste SEPA incasso bestanden om aan te bieden als test aan onze Rabobank. Wat blijkt? Onze Rabobank gaf aan veel te doen voor GeefGratis maar het schoot wat ons betreft niet echt op. Door hierover te communiceren met de aangesloten goede doelen werd al gauw duidelijk dat de Rabobank op onze afspraak van 15 Januari duidelijk maakte not amused te zijn met het in het openbaar aangeven dat wij vonden dat de Rabobank niet opschoot. Sinds die afspraak geldt echter wel dat er een testomgeving opgeleverd is waarmee we nu SEPA EURO incasso's kunnen aanbieden ter test om te weten of de aan te leveren bestanden 100% functioneren. Echter met testen alleen ben je er nog niet. Je moet ook daadwerkelijk een SEPA incasso contract hebben. Dus dat wordt de vervolgstap als het SEPA EURO INCASSO bestand 100% door de test van de Rabobank heen komt.

Het uitbetalen aan de aangesloten goede doelen moet aangepast worden van Clieop03 naar SEPA
Nog geen idee hoe dit te doen. We gebruiken nu een simpel windows programma Clieopatra genaamd om een uitbetaal Clieop03 bestand te maken richting alle aangesloten goede doelen. Dus 12x per jaar genereren wij een clieop03 bestand om alle aangesloten goede doelen die donaties in een bepaalde maand gekregen hebben uit te betalen. Clieop03 zal verdwijnen en vervangen worden door een SEPA uitbetaalbestand. We hebben nog geen idee of er een simpel programma is die het genereren van deze uitbetaalbestanden mogelijk maakt maar gaan er van uit dat ook dit wel goed zal komen.

Veel aannames Jordan.... is dat niet gevaarlijk?
Ja, dat is SUPER gevaarlijk. Echter denken wij daar dus HEEL anders over en daarom hebben we een keer het meest gehypte topic van dit moment SEPA in onze nieuwsbrief opgenomen. Wij denken dat het allemaal wel los zal lopen en loop je tegen problemen aan dan zullen er vast tijdelijke workarounds te verzinnen zijn en in het ergste geval moet je bijvoorbeeld handmatig 1 voor 1 uitbetalen. Het zal zeker niet zo zijn dat er opeens geen geld meer op de rekening komt of niet meer uitbetaald kan worden. En als het toch helemaal de soep in loopt? Dan hebben we een enorme uitdaging en zou dit zelfs het einde van GeefGratis kunnen betekenen. Dat is wat veel banken ons doen geloven: Indien je niet op tijd SEPA proof bent ligt je hele organisatie op zijn GAT! Wij denken dus dat dit niet zo'n vaart zal lopen en zien SEPA meer als een nieuwe millenium bug die ook de wereld zou doen stil laten staan. Hier nog een leuk achtergrond artikel over de millenium bug destijds.

Denk logisch na!
Ga even met een paar mensen van de financiële afdeling om tafel zitten is mijn advies en vraag je eerst af waarbinnen rekeningnummers gebruikt worden. Maak een lijstje en je weet waarmee je te maken krijgt m.b.t. het SEPA integratie verhaal. Je schrikt je in eerste instantie rot maar ga dan punt voor punt langs wat er allemaal geregeld moet worden. Je zult zien dat het allemaal best meevalt en dat er zeker iets gedaan moet worden wil het business as usual zijn maar ga niet op de horror verhalen van banken en SEPA workshops in die aan alle kanten geld proberen te verdienen rondom de HYPE. GeefGratis zal geen enkel goed doel geld vragen om SEPA proof te worden en doet er juist zelf alles aan om alle aangesloten goede doelen een 100% SEPA proof machtigingen optie aan te bieden waardoor je als goede doel zelf niet je incasso verhaal SEPA proof hoeft te maken.

Ik vond het leuk om een keer mijn kant van het verhaal te vertellen via deze blog m.b.t. SEPA en ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

Hulp is welkom
Wij zijn als GeefGratis in ieder geval dus wel op zoek naar een vervanger van ons Clieop03 uitbetaalprogramma. Dus wie ons als eerste kan vertellen (graag per e-mail) wat de opvolger van het Clieopatra programma wordt die SEPA proof (Rabobank) uitbetaalbestanden kan genereren kan een leuke donatie tegenmoet zien ;-)

Online donatiebedrag door crisis op laagste niveau

Zeeland, 14 januari 2013. Uit doorlopend onderzoek van Stichting GeefGratis blijkt dat het gemiddelde online donatiebedrag aan goede doelen in 2012 op het laagste niveau is uitgekomen sinds de meting van het online geefgedrag in 2006 werd gestart. Het gemiddelde donatiebedrag aan goede doelen lag in 2012 op € 59,00.

Trend online geefgedrag man vs. vrouw

Mannen blijken in vergelijking tot vrouwen in absolute donatiebedragen online meer te doneren aan goede doelen. Het jaar 2012 is hier geen uitzondering op. Mannen gaven in 2012 gemiddeld per donatie € 70,18 en vrouwen € 47,83.

In absolute donatiebedragen zijn mannen vrijgeviger dan vrouwen. Vrouwen geven in absolute aantallen juist vaker en dus sneller aan goede doelen in vergelijking tot mannen. Dit uit zich niet in de totaalbedragen per jaar omdat vrouwen dus gemiddeld minder geld per donatie geven. De geef indexcijfers zijn op twee manieren te interpreteren. Kijkt men naar de gemiddelde donatiebedragen per donatie dan zijn mannen vrijgeviger dan vrouwen. Als er naar de absolute aantallen wordt gekeken dan blijken vrouwen ineens vrijgeviger te zijn dan mannen.

Voor vrouwen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag op het laagste niveau is uitgekomen sinds de meting in 2006 werd gestart. Vrouwen blijken onder invloed van de crisis dus minder uit te geven aan goede doelen in vergelijking met mannen. Ook bij mannen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag omlaag gaat maar het dieptepunt werd bij mannen in 2010 bereikt toen een man gemiddeld € 68,06 per donatie aan een goed doel gaf.

Verantwoording cijfers online geefgedrag

Het geef indexcijfer man vs. vrouw is gebaseerd op meer dan 75.000+ online donaties tussen 2006 en 2012 aan meer dan 3.000 goede doelen in Nederland en betreft dus de feitelijke online geldtransacties via bijvoorbeeld iDEAL, PayPal, creditcard, etc. Dit onderzoek is dus gebaseerd op feiten en niet op een telefonisch onderzoek via een enquête.

Het gehele geef indexcijfer onderzoek met alle cijfers vanaf 2006 is in te zien en te downloaden als infographic of een excel sheet.

Over Stichting GeefGratis
Stichting GeefGratis stimuleert filantropie en biedt gratis te gebruiken internet diensten aan goede doelen in Nederland en is een particulier initiatief. Stichting GeefGratis heeft als non-profit geen winstoogmerk. Gezamenlijk hebben alle donaties via de donatiemodule van GeefGratis begin 2013 een waarde van meer dan 6 miljoen euro bereikt en is er 100.000+ keer online gedoneerd (inclusief anonieme donaties waarbij het geslacht niet bekend is). Stichting GeefGratis presenteert ieder jaar het geef indexcijfer man vs. vrouw. Het volgende en volledige rapport "geef indexcijfer 2013 man vs. vrouw" zal in 2014 verschijnen. .
Pagina 1 van 2