Is deze e-mail onleesbaar? Zie online versie.



Welkom bij de GeefSamen via Geef.nl | GeefGratis nieuwsbrief. 15e jaargang | week 18 | 2016
  1. Help Steve door het invullen van zijn enquête
  2. SEPA doorlopende machtiging worden + 1 maand later uitbetaald
  3. Interessant nieuws uit de goede doelen wereld
  4. Mooi GeefSamen via Geef.nl voorbeeld
  5. Mike Elgan legt uit: De tijd van sociaal netwerken ligt bijna achter ons.
  6. Oude nieuwsbrieven opvragen? Zie: www.geefgratis.nl/nieuwsbrieven
Volg ons: f y l t t

 
1. Help Steve door het invullen van zijn enquête
Waarom doneren mensen aan goede doelen? En wat zijn de redenen waarom mensen dat doen? Ik ben student aan de Rijksuniversiteit Groningen en doe hier onderzoek naar. Help mij door het invullen van mijn enquête zodat ik erachter kan komen wat mensen ertoe zet om te doneren.
Het invullen van de enquête duurt maar een paar minuten en is volledig anoniem!

Mijn enquête is te vinden op de volgende website: https://www.survio.com/survey/d/Y5F3N9Q8V9K9D6P1G .

Hartelijk bedankt voor het meewerken!!

Steve Coelers
Student Small Business & Entrepreneurship,
Rijksuniversiteit Groningen

 
2. SEPA doorlopende machtiging worden + 1 maand later uitbetaald maar zijn op voorhand zichtbaar
Sinds we SEPA doorlopende machtigingen via Slimpay verwerken krijgen we af en toe een vraag vergelijkbaar met deze: "Wij krijgen giften binnen op de datum 1 juni 2016. Lijkt mij niet te kloppen."
Dit is in orde. Dit betreft doorlopende machtigingen die verwerkt worden via Slimpay. Zie vraag 12 bij de veel gestelde vragen over de online donatiemodule van geef.nl op www.geefgratis.nl/helpdesk/donatiemodule voor het antwoord:

12. Hoe werkt de doorlopende machtigingen optie binnen de donatiemodule?
Stichting GeefGratis biedt in samenwerking met Slimpay goede doelen een veilige en eenvoudig donatiemodule voor het verwerken van doorlopende machtigingen via desktop, mobiel en tablet. Voor eenmalige transacties raden wij betalingen via iDeal, Creditcard etc. aan.

Hoe werkt het? Zodra een machtiging met een unieke SMS validatiecode is gevalideerd door een donateur op het systeem van Slimpay, ontvangt deze direct een email ter bevestiging. De SEPA euro incasso (machtiging) wordt vervolgens geincasseerde door Slimpay via een IBAN rekeningnummer van Stichting Derdengelden GeefGratis. Wij verwerken de machtiging en incasseren de machtiging bij de donateur en we maken de donatie(s) 1x per maand gesommeerd per goed doel over.

SEPA incasso's via Slimpay krijgen de 1e dag van de volgende maand waarin ze geincasseerd worden als donatiedatum. Het kan dus voorkomen dat op 13 maart een machtiging afgegeven wordt die op het donatieoverzicht 1 april als datum krijgt. Dit betekent dat een donatie pas in de 2e maand volgend waarop het bedrag geïncasseerd is wordt uitbetaald. In dit geval krijgt de machtiging van 13 maart dus de donatiedatum 1 april en wordt dus begin mei bij alle donaties over april uitbetaald. Dit komt omdat een donateur de machtiging nog kan storneren of er kunnen andere betaalproblemen (onvoldoende saldo, naam/nummer stemmen niet overeen, etc.) zich voordoen waardoor de donatie alsnog niet is binnen gekomen. We moeten dus extra tijd inruimen voor SEPA-euro incasso's voordat we deze uitbetalen.

Wanneer zien wij als goede doel de donatie in de overzichten? Ondanks dat machtigingen nog gestorneerd kunnen worden geldt dat we deze transactie niet real-time maar wel zodra dit aangeboden is aan de bank door Slimpay in te zien zullen zijn met dus de 1e dag van de volgende maan. Via de download van alle transacties via het CMS systeem is dan te zien welke donaties er voor de desbetreffende maand verwerkt zijn. Dit is dus altijd minimaal 1 maand later dan waarin de machtiging verwerkt is.

Het is dus bij verwerking nog niet direct 100% zeker dat dit bedrag ook daadwerkelijk binnenkomt bij het desbetreffende goede doel. De donateur kan het dus nog voor de uitbetaaltermijn storneren.

 
3. Interessant nieuws uit de goede doelen wereld
Kort overzicht van het laatste nieuws uit de goede doelen wereld, persoonlijke tweets Jordan van Bergen en tweets door of aan @GeefGratis.

Profile image

Nieuwe ransomware belooft donatie aan goed doel. Dit moet een goed doel altijd weigeren. Zal wel fake belofte zijn: ow.ly/4nrSSQ
Profile image

‘Goede doelen houden probleem juist vaak in stand’ ow.ly/4nrIrJ Nietszeggende column Chris Slappendel zonder namen te noemen.
Profile image

KWF Kankerbestrijding heeft vorig jaar € 140,3 miljoen ontvangen: ow.ly/4nrI8Z Collecte-opbrengst steeg voor het eerst sinds 2008
Profile image

Vrouw gebruikt geld van piraten om schulden te betalen ipv een ziek meisje uit Limburg te helpen zoals beloofd: ow.ly/4nm5a1
Profile image

ow.ly/4ni0Xf Fans startten een crowdfunding om Uthopia met pensioen te kunnen sturen. Carl Hester reageert: ‘niet doneren!’
Profile image

PWC: Hoge Raad: instelling die filantropie bevordert is geen #ANBI, Geen fiscale nadelen voor donateurs: ow.ly/4n65CY
Profile image

Juiste en goede analyse vanuit een buitenstaander m.b.t. onze #ANBI rechtszaak: ow.ly/4n1O2w @ReneWillemsen64

Jordan van Bergen

@geefgratis

Mijn persoonlijke tweets en tweets over de non-profit sector en de gratis te gebruiken diensten op GeefSamen via Geef.nl. Vragen worden binnen 24 uur beantwoord

http://www.geef.nl


 
4. Mooi GeefSamen via Geef.nl voorbeeld
Corien Kramer is in actie gekomen voor Stichting On Wheels op GeefSamen via Geef.nl.


Omschrijving actie: Een geweldig avontuur staat mij te wachten: Op 2 oktober 2016 begint mijn hike naar de top van de Kilimanjaro, de Uhuru Peak, op 5895 meter hoogte. Een mooie maar zeker ook pittige uitdaging waarbij een goede conditie van groot belang is, dus de training is gestart. Door de Stichting on Wheels is ook voor deze kinderen en volwassen een avontuurlijke vakantie binnen handbereik. Daarom ga ik het avontuur niet alleen aan om de top te bereiken van 5895 METER maar ook het avontuur aan om 5895 EURO op te halen voor dit goede doel. Met dit bedrag kan er weer een begin gemaakt worden aan het aanpassen van een camper!.

Wij zijn blij dat wij met GeefSamen via Geef.nl hierin een bijdrage kunnen leveren bij dit soort acties voor aangesloten goede doelen. Deze actie is afgerond en er is meer dan 1.250+ euro opgehaald. Los van het bedrag weer een mooi bedachte actie voor het goede doel.

Voor die goede doelen die graag horen hoe ze het beste de bezoekers van de website kunnen laten weten hoe in actie te komen leggen we uit hoe GeefSamen via Geef.nl het beste op hun website toegevoegd kan worden inclusief 'kom in actie via Geef.nl' buttons, via deze handleiding.

 
5. Mike Elgan legt uit:
De tijd van sociaal netwerken ligt bijna achter ons.
Mike legt in een artikel op webwereld het volgende uit:

"Sociaal netwerken is passé. Persoonlijke berichten worden vervangen door professionele content en gebruikers vertrekken naar platforms die een-op-een of uit kleinere groepen bestaan, zoals WhatsApp en Snapchat. Dat verklaart waar sites die groot zijn geworden als sociaal netwerk (Twitter, Facebook) nu mee bezig zijn. Ik heb het daarbij over het online netwerken via Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Pinterest, Instagram, Tumblr, Flickr, Reddit, of een andere en verbindingen te maken met vrienden, kennissen en collega's, of zelfs om te verbinden met mensen die je voorheen niet kende."
Interessante visie en naar ons gevoel datgene wat ons staat te wachten. De komende 2 tot 5 jaar zullen sociale netwerken zoals Facebook minder en minder gebruikt gaan worden (vooral door de jongere generatie). Facebook blijft koning maar als je kijkt naar welke stappen het bedrijf de afgelopen jaren heeft genomen, zie je dat ook hier de nadruk niet meer op sociaal netwerken ligt maar meer en meer een beweging is naar onder andere berichtendiensten.

"De redenen daarvoor zijn wellicht dat chats privé, dringender en tijdelijker zijn dan Facebook-posts. Een chatbericht gaat niet breder dan de bedoelde ontvangers. Je richt het meestal op een kleine groep individuen en de grote groep wordt expres uitgesloten als potentiële ontvanger. Met een app voelt het alsof je iets verzendt in plaats van post en dat lijkt een belangrijke drijfveer te zijn van die verandering."

Passieve Facebookers
Er is een groeiende passiviteit van Facebook-gebruikers die weinig tot niets plaatsen. De Wall Street Journal schrijft dat Facebook zich zorgen maakt over deze trend. "Veel gebruikers kijken nog meerdere malen per dag op de site, maar delen steeds minder foto's, video's en updates over hun eigen leven." Met andere woorden, er wordt minder sociaal genetwerkt.

Dit zal naar onze mening voor non-profits betekenen dat de kracht van Facebook zal afnemen en dat ook non-profits gerichter moet communiceren binnen kleinere groepen van individuen. Dit zal niet zo eenvoudig zijn maar de kracht van fondsenwerving via bijvoorbeeld alleen Facebook zal de komende 2 jaar nog toenemen met nieuwe diensten die Facebook gaat bieden voor non-profits maar uiteindelijk zal Facebook minder gebruikt worden en worden andere diensten belangrijker en zal er meer tijd in een 1-op-1 relatie met de gever of bestaande donateur gestoken moeten worden.

De engelse versie van zijn bericht staat hier met daarin de volgende opmerking: "It was great while it lasted, but social networking is going away."

 
Onze gratis te gebruiken diensten
GeefSamen via Geef.nl
»
Donatiemodule
»
Techsoup Nederland
»
Twinfield besparing
»

Nieuwsbrief gegevens
 
Nieuwsbrief abonnement informatie
Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen! Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.

Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord (gegaan) met de algemene voorwaarden (tijdens registratie) die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief minimaal op het algemene e-mailadres van de organisatie. Afmelden op het algemen e-mailadres van de organisatie is dus niet mogelijk.

Gepersonaliseerd
Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Verzendinformatie
Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: ##email##
Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: ##aansluitnummer##
 
www.geef.nl - www.geefgratis.nl