|
Mike legt in een artikel op webwereld het volgende uit:
"Sociaal netwerken is passé. Persoonlijke berichten worden vervangen door professionele content en gebruikers vertrekken naar platforms die een-op-een of uit kleinere groepen bestaan, zoals WhatsApp en Snapchat. Dat verklaart waar sites die groot zijn geworden als sociaal netwerk (Twitter, Facebook) nu mee bezig zijn. Ik heb het daarbij over het online netwerken via Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Pinterest, Instagram, Tumblr, Flickr, Reddit, of een andere en verbindingen te maken met vrienden, kennissen en collega's, of zelfs om te verbinden met mensen die je voorheen niet kende."
|
|
Interessante visie en naar ons gevoel datgene wat ons staat te wachten. De komende 2 tot 5 jaar zullen sociale netwerken zoals Facebook minder en minder gebruikt gaan worden (vooral door de jongere generatie). Facebook blijft koning maar als je kijkt naar welke stappen het bedrijf de afgelopen jaren heeft genomen, zie je dat ook hier de nadruk niet meer op sociaal netwerken ligt maar meer en meer een beweging is naar onder andere berichtendiensten.
"De redenen daarvoor zijn wellicht dat chats privé, dringender en tijdelijker zijn dan Facebook-posts. Een chatbericht gaat niet breder dan de bedoelde ontvangers. Je richt het meestal op een kleine groep individuen en de grote groep wordt expres uitgesloten als potentiële ontvanger. Met een app voelt het alsof je iets verzendt in plaats van post en dat lijkt een belangrijke drijfveer te zijn van die verandering."
Passieve Facebookers
Er is een groeiende passiviteit van Facebook-gebruikers die weinig tot niets plaatsen. De Wall Street Journal schrijft dat Facebook zich zorgen maakt over deze trend. "Veel gebruikers kijken nog meerdere malen per dag op de site, maar delen steeds minder foto's, video's en updates over hun eigen leven." Met andere woorden, er wordt minder sociaal genetwerkt.
Dit zal naar onze mening voor non-profits betekenen dat de kracht van Facebook zal afnemen en dat ook non-profits gerichter moet communiceren binnen kleinere groepen van individuen. Dit zal niet zo eenvoudig zijn maar de kracht van fondsenwerving via bijvoorbeeld alleen Facebook zal de komende 2 jaar nog toenemen met nieuwe diensten die Facebook gaat bieden voor non-profits maar uiteindelijk zal Facebook minder gebruikt worden en worden andere diensten belangrijker en zal er meer tijd in een 1-op-1 relatie met de gever of bestaande donateur gestoken moeten worden.
De engelse versie van zijn bericht staat hier met daarin de volgende opmerking: "It was great while it lasted, but social networking is going away."
|
|
|
|
|