Is deze e-mail onleesbaar? Zie online versie.



Welkom bij de GeefSamen via Geef.nl | GeefGratis nieuwsbrief. 15e jaargang | week 4 | 2016
  1. Uitnodiging informatiebijeenkomsten over de nieuwe erkenningsregeling voor goededoelenorganisaties
  2. Geefindexcijfers 2015
  3. Interessant nieuws uit de goede doelen wereld
  4. Mooi GeefSamen via Geef.nl voorbeeld
  5. Nieuwe manier van doorlopende machtigingen verwerken in 2016 - UPDATE
  6. Oude nieuwsbrieven opvragen? Zie: www.geefgratis.nl/nieuwsbrieven
Volg ons: f y l t t

 
1. Uitnodiging informatiebijeenkomsten over de nieuwe erkenningsregeling voor goededoelenorganisaties
Het CBF nodigt u van harte uit voor een informatiebijeenkomst over de nieuwe erkenningsregeling voor goededoelenorganisaties. Via de media en nieuwsbrieven heeft u wellicht vernomen dat de bestaande keurmerken voor goededoelenorganisaties (CBF-Keur voor goede doelen, CBF-Certificaat voor kleine goede doelen, RfB-keurmerk en Keurmerk Goede Doelen) langzaam uit beeld verdwijnen. Er is sinds 1 januari 2016 één erkenning voor goededoelenorganisaties.
Waarom een erkenning?
Met een erkenning laten goede doelen zien dat ze de zaken op orde hebben!
  • Een erkenning maakt zichtbaar dat uw organisatie transparant is en aan alle kwaliteitseisen voldoet.
  • Een erkenning, door een onafhankelijke toezichthouder, draagt bij aan publieksvertrouwen.
  • Een erkenning maakt zichtbaar welke maatschappelijke doelen worden gerealiseerd. Ook dit draagt bij aan publieksvertrouwen.
  • Een erkenning helpt om uw organisatie efficiënt en transparant in te richten en om verder te professionaliseren.
  • Met een erkenning wordt uw organisatie opgenomen in het register van erkende goede doelen.
Informatiebijeenkomsten
Via de website van het CBF kunt u zich al aanmelden voor de erkenning, maar u heeft daar wellicht nog vragen over. Op maandag 15, dinsdag 16, donderdag 18 en vrijdag 19 februari zijn we op verschillende plekken in Nederland om organisaties die nog geen CBF-Keur of CBF-Certificaat hebben over de erkenningsregeling te informeren. Tijdens deze bijeenkomsten komt u meer te weten over:
  • Wat betekent de erkenning voor de filantropische sector?
  • Wat betekent de erkenning voor uw organisatie?
  • Hoe kan uw organisatie meedoen en een erkenning verkrijgen?
Hieronder vindt u een overzicht van de tijden en plaatsen van de bijeenkomsten. U kunt zich voor een bijeenkomst aanmelden door een bericht te sturen aan voorlichting@cbf.nl. Mocht u niet in de gelegenheid zijn om een bijeenkomst bij te wonen maar wel interesse hebben in de erkenning, mailt u ons dan ook. We kunnen dan misschien een extra bijeenkomst organiseren, of u persoonlijk uitleg geven.

De bijeenkomsten zijn:
Maandag 15 februari: 15:00-17:00 Utrecht, Instituut Fondsenwerving
Dinsdag 16 februari: 19:30-21:30 Amersfoort, Eenhoorn
Donderdag 18 februari: 15:00-17:00 Zwolle, Nieuwe Buitensociëteit
Vrijdag 19 februari: 15:00-17:00 Beuningen, kantine Beuningse Boys (Thuisbasis stichting GeefGratis)

Heeft uw organisatie al wel een CBF-Keur of CBF-Certificaat? Dan bent u van harte welkom op de bijeenkomst van het CBF eind februari. Meer informatie hierover krijgt u per e-mail via het CBF toegestuurd.

Toevoeging redactie Stichting GeefGratis:
LET OP! Zoals eerder gemeld geldt dat het NIET noodzakelijk is aangesloten te zijn bij een branchevereniging om voor erkenning in aanmerking te komen. Aansluiten bij een branchevereniging kan altijd overwogen worden in verband met belangenbehartiging maar staat los van een eventuele erkenning.

 
2. Geefindexcijfers 2015
Gemiddeld online donatiebedrag klimt uit dal.
Uit doorlopend onderzoek van Stichting GeefGratis blijkt dat het gemiddelde online donatiebedrag aan goede doelen in 2015 hoger is dan in 2014. In 2014 was het gemiddelde online donatiebedrag op het laagste niveau uitgekomen sinds de meting van het onlinegeefgedrag in 2006 werd gestart. Het gemiddelde online gegeven donatiebedrag aan goede doelen lag in 2015 op € 42,49 t.o.v. € 39,62 in 2014. Een stijging van gemiddeld bijna 3 euro per donatie. Eerder in 2013 gaf VU-hoogleraar Theo Schuyt het als volgt aan: "De economische crisis duurt al langer, maar de effecten op het geefgedrag worden nu pas duidelijk". In 2015 lijkt de dalende trend stopgezet en geldt dat het gemiddelde (online) donatiebedrag weer stijgende is.
Wie is vrijgeviger? - trend onlinegeefgedrag man vs. vrouw -
Voor zowel vrouwen als mannen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag in 2015 hoger lag dan het laagste gemiddelde donatiebedrag in 2014. Maar wie is in de strijd der seksen nu vrijgeviger, de man of de vrouw?

Mannen geven gemiddeld per donatie meer
Mannen blijken in vergelijking tot vrouwen in absolute donatiebedragen online meer te doneren aan goede doelen. Het jaar 2015 is hier geen uitzondering op. Mannen gaven in 2015 gemiddeld per donatie € 55,91 (t.o.v. € 51,53 in 2014) en vrouwen € 31,77 (t.o.v. € 30,39 in 2014). Uit voorgaande blijkt dat mannen in absolute donatiebedragen vrijgeviger zijn dan vrouwen.

Vrouwen geven vaker
Vrouwen geven echter in absolute aantallen vaker en dus sneller aan goede doelen in vergelijking tot mannen. In 2015 werd in totaal 11.102x online gedoneerd door vrouwen en 10.473x door mannen. Vrouwen zijn hierdoor op hun beurt vrijgeviger dan mannen. De geef indexcijfers zijn hierdoor op twee manieren te interpreteren en er kan niet duidelijk aangegeven worden of de man of de vrouw in de strijd der seksen het meest vrijgevig is.

Verantwoording cijfers onlinegeefgedrag
Het geef indexcijfer man vs. vrouw is gebaseerd op meer dan 195.000+ online donaties tussen 2006 en (tot) 2016 aan meer dan 3.500 goede doelen in Nederland en betreft dus de feitelijke online geldtransacties via bijvoorbeeld iDEAL, PayPal, creditcard, etc. Dit onderzoek is gebaseerd op feiten (transacties) en is niet opgesteld op basis van een telefonisch onderzoek via een enquête waarbij er een schatting gemaakt wordt op basis van een representatieve groep mensen. Het gehele geef indexcijfer onderzoek met alle cijfers sinds 2006 is in te zien en te downloaden via de website van Stichting GeefGratis, klik hier.

 
3. Interessant nieuws uit de goede doelen wereld
Kort overzicht van het laatste nieuws uit de goede doelen wereld, persoonlijke tweets Jordan van Bergen en tweets door of aan @GeefGratis.

Profile image

Oprichter Randstad begint goede doelen-stichting voor ‘liefde en medemenselijkheid’ , zie: ow.ly/XIoTA
Profile image

Is dit in NL ook niet gewoon common practise? Commotie in Engeland mbt handelswijze telefonische fondsenwervers: ow.ly/XE5ug
Profile image

Nederland krijgt één keurmerk voor alle goededoelenorganisaties: ow.ly/XlJgE via Nu.nl / Nederlands Dagblad.
Profile image

Buro Beet, producent fondsenwervingscampagnes (hodn Pepperminds Salesdetachering BV) (voorheen) failliet verklaard: ow.ly/Xk9H0
Profile image

#Microsoft Philanthropies sponsort goede doelen met cloud van 1 miljard dollar: ow.ly/Xk85C
Profile image

Persbericht: Gemiddeld online donatiebedrag klimt uit dal: ow.ly/XgtU3 Geef indexcijfers 2015 GeefSamen via Geef.nl #geefsamen
Profile image

Slimme studente gebruikt kortingsbonnetjes om 100.000 euro te doneren aan goede doelen: ow.ly/Xexc9

Jordan van Bergen

@geefgratis

Tweets over de goede doelen wereld en de gratis te gebruiken diensten van GeefGratis + persoonlijke tweets directeur GeefGratis

http://www.geefgratis.nl


 
4. Mooi GeefSamen via Geef.nl voorbeeld
Meerdere personen zijn in actie gekomen voor Stichting Intermobiel op GeefSamen via Geef.nl.


Omschrijving teamactie: Brommeren voor Intermobiel. Samen met een aantal anderen gaan we op oude brommers naar Lyon vorig jaar zijn we naar Oslo geweest. Nu gaan we naar frankrijk..

Wij zijn blij dat wij met GeefSamen via Geef.nl hierin een bijdrage kunnen leveren bij dit soort acties voor aangesloten goede doelen die gekoppeld zijn aan bestaande evenementen. Deze actie is via de Carbage run 2016 brommereditie.

Voor die goede doelen die graag horen hoe ze het beste de bezoekers van de website kunnen laten weten hoe in actie te komen leggen we uit hoe GeefSamen via Geef.nl het beste op hun website toegevoegd kan worden inclusief 'kom in actie via Geef.nl' buttons, via deze handleiding.

 
5. Nieuwe manier van doorlopende machtigingen verwerken voor aangesloten goede doelen in 2016 - UPDATE
In 2016 zal in de donatiemodule van Stichting GeefGratis een nieuwe manier van doorlopende machtigingen verwerken komen te zitten. Deze nieuwe betaalvorm zal gaan heten: doorlopende machtigingen waarbij het SEPA logo wordt getoond zodat direct duidelijk wordt voor de donateur dat er een SEPA euro incasso (is doorlopende machtiging) wordt afgegeven.
Hier een update:



Deze nieuwe betaalvorm zal zoals het er nu naar uitziet online gaan komen via Slimpay. SlimPay is Europa’s toonaangevende verwerker van (SEPA) Direct Debits / incasso betalingen.

p.s. Het kan nog tot 1 juli 2016 duren voordat deze nieuwe betaalvorm live komt maar we hopen dit voor maart te lanceren als alles meezit. Dan zal ook de werking van het keyword DONATIE XXXX naar 1008 wijzigen. Dit hebben we inmiddels werkend aan de praat maar kan nog niet anders aangeboden worden omdat dan de PayIBAN betaalvorm niet meer werkt.

 
Onze gratis te gebruiken diensten
GeefSamen via Geef.nl
»
Donatiemodule
»
Techsoup Nederland
»
Twinfield besparing
»

Nieuwsbrief gegevens
 
Nieuwsbrief abonnement informatie
Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen! Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.

Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord (gegaan) met de algemene voorwaarden (tijdens registratie) die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief minimaal op het algemene e-mailadres van de organisatie. Afmelden op het algemen e-mailadres van de organisatie is dus niet mogelijk.

Gepersonaliseerd
Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Verzendinformatie
Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: ##email##
Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: ##aansluitnummer##
 
www.geef.nl - www.geefgratis.nl