Is deze e-mail onleesbaar? Bekijk dan de online versie.
f f f t
Stichting GeefGratis Nieuwsbrief
13e jaargang nieuwsbrief GeefGratis | editie: week 34, Augustus 2013

Beste ##goededoelnaam##,
 

Welkom bij de besloten GeefGratis nieuwsbrief aan 3.000+ aangesloten goede doelen.
Inhoudsopgave

> Plaats jullie geef.nl actievoerders op jullie eigen website!
> MINI-CURSUS: De juiste link naar de donatiemodule leggen
> Eerste donaties vanuit België via Mister Cash verwerkt
> Laatste nieuws uit de goede doelen wereld
> Pas op voor nieuwe "cause related marketing" websites
> De sleutels tot het krijgen van meer (individuele) online donaties
> Oude nieuwsbrieven opvragen? KLIK HIER voor het online GeefGratis nieuwsbrieven archief

1. Plaats jullie geef.nl actievoerders op jullie eigen website!

Rubriek: donatiemodule

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Veel aangesloten goede doelen hebben ons gevraagd of het ook mogelijk is een overzicht van de laatste acties op de eigen website op te nemen zoals dit ook met de laatste tweets via twitter en de facebook pagina statistieken kan. Deze oplossing hebben we nu op de rit en kan ieder goed doel toepassen.

Stichting GeefGratis biedt in het CMS sindskort de volgende optie onder het menu [Geef.nl platform]: Iframe integratie. Als je klikt op de optie [iframe integratie] krijg je de embed code die je kunt opnemen om de acties voor jullie goede doel binnen de eigen website op te nemen.

Voorbeeld
We hebben een voorbeeld voor en op onze eigen website gemaakt, zie hier. We hebben dus de embed code voor GeefGratis actievoerders gebruikt en daaronder het voorbeeld van de acties voor de Nierstichting geplaatst. Zoals jullie zien geldt dat de kleurinstellingen worden meegenomen zodat dit ook goed binnen de website van jullie goede doel zal passen.

De handleiding van het CMS systeem is hier te downloaden.

2. MINI-CURSUS: De juiste link naar de donatiemodule leggen

Rubriek: donatiemodule

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


We hebben het makkelijk(er) gemaakt voor aangesloten goede doelen de juiste link naar de donatiemodule te genereren.

KLIK HIER voor het genereren van de juiste donatiemodule link. Vul de velden in het formulier in op voorgaande link. Minimaal is jullie aansluitnummer: ##aansluitnummer## noodzakelijk. De rest is optioneel. In het item over Mister Cash hebben we een voorbeeld geplaatst dat direct naar de creditcard optie schiet met het vooringevulde donatiebedrag van 25 euro. Dat is dus met de link hierboven geregeld. Deze optie om de juiste link naar de donatiemodule te genereren is ook aan het CMS systeem van Stichting GeefGratis toegevoegd als menu optie.

3. Eerste donaties vanuit België via Mister Cash verwerkt

Rubriek: donatiemodule

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Na een maandje live te zijn zien we de eerste donaties vanuit Belgie via Mister Cash en Maestro voor Nederlandse organisaties binnen komen. Je richten met jullie organisatie op Belgische donateurs is dus ook verstandig te noemen omdat GeefGratis het mogelijk maakt fondsen te werven over de grens. In dit bericht uitleg hoe dit simpel te regelen.

Stichting GeefGratis biedt dus sinds 24 juli aan 3.000+ Nederlandse goede doelen de oplossing om donaties vanuit België via Mister Cash te ontvangen. Zie hier de vorige nieuwsbrief waarin dit uitgelegd en bekend is gemaakt. Belgische donateurs kunnen via Mister Cash online betalen en dus doneren aan alle aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis die binnen hun donatiemodule Mister Cash actief hebben staan.

Hoe Belgische donateurs hier op attent maken?
Leuk dat er nu vanuit België gedoneerd kan worden aan jullie organisatie maar hoe maak je de donateurs uit België hierop attent? Zorg er voor dat je een onderdeel op jullie (ONLINE) DONEREN pagina inruimt voor Belgische donateurs. Daar leg je uit dat ook zij kunnen doneren en een steentje bijdragen. Leg de link naar de donatiemodule met de betaaloptie creditcard en Belgische donateurs schieten dan direct deze betaaloptie binnen waarbij ze de keuze krijgen uit Mister Cash, Maestro en alle bekende creditcards. Mister Cash en Maestro zijn in Belgie datgene wat iDeal in Nederland is. Dus hier extra aandacht op schenken is slim omdat je zo ook over de grenzen donateurs kunt aanspreken. De donatiemodule is meertalig dus je kunt ook een link naar de Franstalige donatiemodule leggen.

Hoe maakt ik de link voor Belgische donateurs?
Indien jullie de standaard donatiemodule link gebruiken dan staan alle betaalvormen op de eerste pagina en vinden Belgische donateurs Mister Cash en Maestro terug onder de creditcard optie. Echter kun je ze dus ook direct laten binnen schieten op deze creditcard optie. Hoe deze link op te bouwen staat in het item [De juiste link naar de donatiemodule leggen?] in deze nieuwsbrief.


Direct het juiste voorbeeld?
Waarom zouden we het weer moeilijker maken dan noodzakelijk is? We kunnen ook direct een voorbeeld voor jullie organisatie geven. Klik maar op de volgende link om te zien dat je de donatiemodule binnen kunt schieten voor de credit- en debitcard opties: Klik hier om te doneren vanuit Belgie. Dit voorbeeld werkt alleen voor die goede doelen die in de gepersonaliseerde nieuwsbrief klikken. De online variant is niet gepersonaliseerd. Ter info.

4. Laatste nieuws

Kort overzicht van het laatste nieuws uit de goede doelen wereld en tweets door/aan @GeefGratis:

Profile image

ow.ly/ocH5Z 'Oprichter Alpe d'HuZes declareerde 160.000 euro' Blij te zien dat ikzelf niet meer dan 35.000 bruto per jaar verdien
Profile image

Borstkankercampagne op Facebook werkt averechts hpdetijd.nl/2012-01-25/bor via @HPdeTijdNL
Profile image

GeefGratis feliciteert Stichting STOPhersentumoren.nl met de €100.000+ donaties #mijlpaal die verwerkt zijn via de #GeefGratis diensten
Profile image

ow.ly/nZThF Een Amerikaan laat vrouwen vingeren voor de webcam. Deel van de opbrengst gaat naar goede doelen #fondsenwerving 5.0?
Profile image

ow.ly/o1LKe Eergisteren ook al zo'n bericht geplaatst, nu weer: tietjes voelen voor het goede doel -> #fondsenwerving 5.0? #apart
Profile image

ow.ly/nYKMQ Straatventen aan banden gelegd. Wat mij betreft moet het helemaal uitgeroeid worden!. Niemand een vergunning!
Profile image

ow.ly/nULGi Humana op dievenjacht met 'loktas'. Goed doel Humana volgde in Eindhoven met gps een gestolen zak met kleding.
Profile image

Wij zullen ook nog iets over dit initiatief bekend maken maar ben gewaarschuwd: fb.me/2z2Hu3Bk8

Jordan van Bergen

@geefgratis

Tweets over de goede doelen wereld en de gratis te gebruiken diensten van GeefGratis + persoonlijke tweets directeur GeefGratis

http://www.geefgratis.nl


1.495 Tweets
1.449 Following
1.497 Followers
48 Klout

5. Pas op voor nieuwe "cause related marketing" websites

Rubriek: Cause Related Marketing

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Ik heb een blog geschreven over cause related marketing. Dit blogitem is hier te lezen. Via Linda Taal van actiezwerfhonden en een paar andere goede doelen werden we daarnaast op de hoogte gebracht van 2 nieuwe initiatieven die je onder "cause related marketing" kunt scharen. Echter willen een paar aangesloten goede doelen overige non-profit organisaties hiervoor waarschuwen. Daar helpen we graag aan mee.

Webwinkelcollecte
Zie hier: www.jordanvanbergen.nl/post/56217161611/alweer-een-nieuwe-manier-van-fondsenwerven wat ik via Linda Taal binnen kreeg over dit initiatief. Laat weten wat jullie van dit initiatief vinden. Reageren kan onderaan het bericht.

Globos B.V. / Charitymall
KLIK HIER wat ik via diverse organisaties binnen kreeg over CharityMall van Globos B.V. Wij kregen zelf ook deze brief en na analyseren bleek dat er ongevraagd gegevens van onze database online gekopieerd zijn en opnieuw toegepast. We hebben de organisatie hierop aangesproken en het bleek inderdaad het geval. Dit was de uitleg:

Goedemorgen Jordan,

Mijn oprechte excuses. Ik zal diep door het stof moeten gaan maar laat het me a.j.b. uitleggen.

Tijdens de pilot versie hebben we studenten gevraagd om op zoek te gaan naar goede doelen. Er zijn destijds verschillende lijsten aangeleverd. Tot mijn grote spijt zijn deze lijsten niet gecontroleerd op de bron van het bericht en dat betreur ik echt oprecht. Op dit moment zijn we met man en macht bezig om de lijsten alsnog te controleren.

Vooralsnog zullen we geen goede doelen plaatsen die daar geen toestemming voor hebben gegeven.

Er zal een excuusmail volgen waarin we aangeven dat we per abuis het betreffende goede doel hebben geplaatst en ook weer hebben verwijderd. Dat zij alleen worden terug geplaatst na hun uitdrukkelijke toestemming. Uiteraard zonder de gegevens die op websites van derden zijn gevonden.

Ik hoop dat we hiermee een passende oplossing hebben aangedragen.

Wat ons betreft is de zaak hiermee afgedaan maar dit was wel het eerste voorbeeld waarvan wij zelf hebben kunnen constateren dat een organisatie een volledige website scraped om gauw een eigen database met goede doelen informatie op te bouwen om te wat ons betreft misbruiken ten behoeve van een online dienst. De excuus brief is ook nog verstuurd en dit was de inhoud:

Goedendag,

U heeft onlangs onterecht een email ontvangen met de mededeling dat uw goede doel vermeld stond op Charitymall.NL.

Wij hebben uw goede doel echter nooit willen plaatsen zonder uw uitdrukkelijke toestemming en zonder geoorloofde informatie, daarom is uw vermelding meteen weer van onze site verwijderd.

Onze oprechte excuses voor dit misverstand, dit had nooit mogen gebeuren. Wij hadden u eerst om toestemming moeten vragen en zouden dat graag alsnog bij deze doen.

Door op 1 van onderstaande links te klikken kunt u aangeven of u vermeld wilt staan op de Charitymall. Maakt u geen keuze, dan betekent dat voor ons: 'NEE'.

Hoe komen wij aan uw gegevens?

Vorig jaar hebben wij opdracht gegeven aan een aantal studenten om op internet op zoek te gaan naar goede doelen. Deze lijsten zijn inmiddels gecontroleerd en de gegevens die wij van u hebben komen uitsluitend van uw website.

Hoe werkt de Charitymall:

Vooropgesteld dat wij nergens bij aangesloten zijn en dat een vermelding van een goed doel altijd GRATIS is.

Op de Charitymall staan een aantal winkels. Op het moment dat een bezoeker via de Charitymall bij een van deze winkels een bestelling plaatst, krijgen wij daar een commissie over. Deze commisie betalen wij uit aan het goede doel welke de bezoeker heeft geselecteerd.

De hoogte van deze commissie is voor iedere winkel verschillend en staat bij iedere winkel apart vermeld.

Commissies worden gegarandeerd aan u uitbetaald en om dit zo transparant mogelijk te maken publiceren we zoveel mogelijk gegevens publiekelijk op onze site. Mocht u gegevens missen, laat het ons gerust weten. We willen ons juist onderscheiden van de rest door zo open mogelijk te zijn.

Meer info over de werking vindt u hier: http://www.charitymall.nl/info/hoe-werkt-het

Ik hoop dat u onze excuses wilt aanvaarden.

Indien u meer informatie wenst, kunt u deze mail beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Het team van Charitymall.NL

Wat ons betreft is de zaak hier dus mee afgedaan. Lees mijn blog dus over cause related marketing en denk altijd heel goed na voordat je met zo'n partij in zee gaat. Er zijn tal van dit soort "wij dragen een gedeelte van de omzet af aan uw goede doel" initiatieven en het lijkt er op dat er iedere week meer bij komen. Er zijn er maar weinig die effectief of oprecht zijn zo lijkt het.

6. De sleutels tot het krijgen van meer (individuele) online donaties

Rubriek: mededelingen

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Online doneren zit nog steeds in de lift en studies uit de United States laten zien dat meer een meer door donateurs online doneren toegepast wordt ten opzichte van de oude vertrouwde manier van het afgeven van een doorlopende machtiging of vanuit een direct mail. Hier wordt overigens verhoudingsgewijs nog steeds het meeste mee opgehaald maar langzaam aan begint dit te kantelen richting online doneren. Doorlopende machtigingen kunnen inmiddels ook online via bijvoorbeeld SMS Machtiging binnen de donatiemodule van Stichting GeefGratis verwerkt worden.

Er zijn twee sleutels tot het krijgen van meer individuele online donaties:
  1. Je moet het kunnen doneren makkelijk maken voor donateurs.

    Maak online geven in een handomdraai mogelijk: online geven groeit sneller dan elke andere donatiemethode. Maar alleen de mogelijkheid om online te doneren is niet genoeg: Donateurs verwachten dat online geven snel, makkelijk en veilig is. Een donateur moet in staat zijn om de naam van uw organisatie via bijvoorbeeld Google te vinden en daarmee binnen 2 seconden of minder de donatiemodule gevonden hebben waarmee gegeven kan worden.

    Is het gemakkelijk voor een nieuwe donateur te doneren via de website van uw organisatie? Probeer het zelfs nog makkelijker voor ze te maken! Maak het makkelijk om JA te zeggen als donateur: Mensen geven eerder wanneer het verzoek afkomstig is van iemand die ze kennen, vooral als het een vertrouwde collega of kennis is. De sleutel hierbij is kwantiteit. Sociale fondsenwerving werkt het beste wanneer een enthousiast team samenwerkt met hun netwerk om een grote som geld in te zamelen. Gebruik peer-to-peer fondsenwerving tools zoals geef.nl en zie hoe je de kracht van peer netwerken kunnen gebruiken om nieuwe donateurs binnen te halen voor jullie goede doel.

  2. Je moet donateurs aanspreken waar ze zich online begeven.

    Op social media: Mensen praten over jullie goede doel op social media. Doet jullie organisatie mee aan de discussie? Moedig het gesprek aan bij diegene die praten over jullie goede doel. Overweeg het werven van nieuwe donateurs op social media en maak het gemakkelijk voor de huidige donateurs jullie boodschap te delen met de wereld. GeefGratis helpt jullie hiermee met de mogelijkheid de donatiemodule te koppelen aan jullie facebook page of alle acties via het geef.nl platform aan jullie facebook page te koppelen. Deze opties kunnen via het CMS opgevraagd en ingesteld worden.

    Via mobiel: Het merendeel van de volwassenen in Nederland bezit inmiddels een smartphone. Pas dus SMS Machtiging toe om via de smartphone of tablet donaties op te halen voor jullie goede doel. Men kan een SMS bericht sturen naar 1008 met als inhoud: DONATIE ##aansluitnummer##. Hierna krijgt de donateur een gratis SMS met een verificatiecode die hem met de daarbij behorende link in staat stelt een (doorlopende) SEPA machtiging af te geven die afgestemd is op het apparaat waarmee hij de donatie wil afronden.

7. GeefGratis moeilijker bereikbaar in September

Rubriek: mededelingen

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Stichting GeefGratis zal door diverse vakanties in september 2013 telefonisch niet bereikbaar zijn. Zie onze vorige nieuwsbrief voor meer info.

Nieuwsbrief abonnementsinformatie

Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen!
Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.


Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord (gegaan) met de algemene voorwaarden (tijdens registratie) die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief minimaal op het algemene e-mailadres van de organisatie. Afmelden op het algemen e-mailadres van de organisatie is dus niet mogelijk.

Gepersonaliseerd
Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Nieuwsbrief archief
Het Nieuwsbrief archief kan via de volgende link opgevraagd worden: http://www.geefgratis.nl/nieuwsbrieven

Verzendinformatie
Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: ##email##

De GeefGratis nieuwsbrief wordt verstuurd via het Nieuwsbrieven Pakket van Procurios

Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: ##aansluitnummer##


Volg ons via: 
f   f   f   t