|
|
|
|
|
5. Pas op voor nieuwe "cause related marketing" websites
Rubriek: Cause Related Marketing
Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis
Ik heb een blog geschreven over cause related marketing. Dit blogitem is hier te lezen. Via Linda Taal van actiezwerfhonden en een paar andere goede doelen werden we daarnaast op de hoogte gebracht van 2 nieuwe initiatieven die je onder "cause related marketing" kunt scharen. Echter willen een paar aangesloten goede doelen overige non-profit organisaties hiervoor waarschuwen. Daar helpen we graag aan mee.
Webwinkelcollecte
Zie hier: www.jordanvanbergen.nl/post/56217161611/alweer-een-nieuwe-manier-van-fondsenwerven wat ik via Linda Taal binnen kreeg over dit initiatief. Laat weten wat jullie van dit initiatief vinden. Reageren kan onderaan het bericht.
Globos B.V. / Charitymall
KLIK HIER wat ik via diverse organisaties binnen kreeg over CharityMall van Globos B.V. Wij kregen zelf ook deze brief en na analyseren bleek dat er ongevraagd gegevens van onze database online gekopieerd zijn en opnieuw toegepast. We hebben de organisatie hierop aangesproken en het bleek inderdaad het geval. Dit was de uitleg:
Goedemorgen Jordan,
Mijn oprechte excuses. Ik zal diep door het stof moeten gaan maar laat het me a.j.b. uitleggen.
Tijdens de pilot versie hebben we studenten gevraagd om op zoek te gaan naar goede doelen. Er zijn destijds verschillende lijsten aangeleverd. Tot mijn grote spijt zijn deze lijsten niet gecontroleerd op de bron van het bericht en dat betreur ik echt oprecht. Op dit moment zijn we met man en macht bezig om de lijsten alsnog te controleren.
Vooralsnog zullen we geen goede doelen plaatsen die daar geen toestemming voor hebben gegeven.
Er zal een excuusmail volgen waarin we aangeven dat we per abuis het betreffende goede doel hebben geplaatst en ook weer hebben verwijderd. Dat zij alleen worden terug geplaatst na hun uitdrukkelijke toestemming. Uiteraard zonder de gegevens die op websites van derden zijn gevonden.
Ik hoop dat we hiermee een passende oplossing hebben aangedragen.
Wat ons betreft is de zaak hiermee afgedaan maar dit was wel het eerste voorbeeld waarvan wij zelf hebben kunnen constateren dat een organisatie een volledige website scraped om gauw een eigen database met goede doelen informatie op te bouwen om te wat ons betreft misbruiken ten behoeve van een online dienst. De excuus brief is ook nog verstuurd en dit was de inhoud:
Goedendag,
U heeft onlangs onterecht een email ontvangen met de mededeling dat uw goede doel vermeld stond op Charitymall.NL.
Wij hebben uw goede doel echter nooit willen plaatsen zonder uw uitdrukkelijke toestemming en zonder geoorloofde informatie, daarom is uw vermelding meteen weer van onze site verwijderd.
Onze oprechte excuses voor dit misverstand, dit had nooit mogen gebeuren. Wij hadden u eerst om toestemming moeten vragen en zouden dat graag alsnog bij deze doen.
Door op 1 van onderstaande links te klikken kunt u aangeven of u vermeld wilt staan op de Charitymall. Maakt u geen keuze, dan betekent dat voor ons: 'NEE'.
Hoe komen wij aan uw gegevens?
Vorig jaar hebben wij opdracht gegeven aan een aantal studenten om op internet op zoek te gaan naar goede doelen. Deze lijsten zijn inmiddels gecontroleerd en de gegevens die wij van u hebben komen uitsluitend van uw website.
Hoe werkt de Charitymall:
Vooropgesteld dat wij nergens bij aangesloten zijn en dat een vermelding van een goed doel altijd GRATIS is.
Op de Charitymall staan een aantal winkels. Op het moment dat een bezoeker via de Charitymall bij een van deze winkels een bestelling plaatst, krijgen wij daar een commissie over. Deze commisie betalen wij uit aan het goede doel welke de bezoeker heeft geselecteerd.
De hoogte van deze commissie is voor iedere winkel verschillend en staat bij iedere winkel apart vermeld.
Commissies worden gegarandeerd aan u uitbetaald en om dit zo transparant mogelijk te maken publiceren we zoveel mogelijk gegevens publiekelijk op onze site. Mocht u gegevens missen, laat het ons gerust weten. We willen ons juist onderscheiden van de rest door zo open mogelijk te zijn.
Meer info over de werking vindt u hier: http://www.charitymall.nl/info/hoe-werkt-het
Ik hoop dat u onze excuses wilt aanvaarden.
Indien u meer informatie wenst, kunt u deze mail beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Het team van Charitymall.NL
Wat ons betreft is de zaak hier dus mee afgedaan. Lees mijn blog dus over cause related marketing en denk altijd heel goed na voordat je met zo'n partij in zee gaat. Er zijn tal van dit soort "wij dragen een gedeelte van de omzet af aan uw goede doel" initiatieven en het lijkt er op dat er iedere week meer bij komen. Er zijn er maar weinig die effectief of oprecht zijn zo lijkt het.
|
|
|
|
|
|
|