Is deze e-mail onleesbaar? Bekijk dan de online versie.
f f f t
Stichting GeefGratis Nieuwsbrief
13e jaargang nieuwsbrief GeefGratis | editie: week 29, Juli 2013

Beste ##goededoelnaam##,
 

Welkom bij de besloten GeefGratis nieuwsbrief aan 3.000+ aangesloten goede doelen.
Inhoudsopgave

> Nieuwe videoboodschap juli 2013 Stichting GeefGratis online
> Brief belastingdienst aan ANBI's m.b.t. nieuwe regelgeving > 2014
> Doorlopende machtigingen donateurs (via internet verkregen) waardeloos?
> Laatste nieuws uit de goede doelen wereld
> Gebruik evenementen op 1 actie platform neemt toe
> GeefGratis moeilijker bereikbaar in September
> Oude nieuwsbrieven opvragen? KLIK HIER voor het online GeefGratis nieuwsbrieven archief

1. Nieuwe videoboodschap Stichting GeefGratis online

Rubriek: YouTube

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Op YouTube hebben we onze 3e videoboodschap geplaatst. Klik op het plaatje hieronder voor de boodschap:


De volgende onderwerpen worden in de videoboodschap besproken:
  • Doneren met Maestro & Bancontact Mr. Cash vanuit o.a. Belgie - Voor VIDEO demonstratie klik hier
  • Social Media accounts toevoegen via het CMS
  • Eigen actie website voor ieder aangesloten doel
  • Nieuwe workshop GeefGratis op 22 oktober 2013
Abonneer je op ons YouTube kanaal: http://www.youtube.com/geefgratis om zo eerder dan via de nieuwsbrief van onze nieuwe video boodschappen op de hoogte te zijn.

2. Brief belastingdienst aan ANBI's m.b.t. nieuwe regelgeving > 2014

Rubriek: ANBI

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


De belastingdienst heeft een brief naar alle ANBI organisaties in Nederland gestuurd met daarin de uitleg wat er vanaf 2014 gaat veranderen en waar alle ANBI's zich aan te houden hebben vanaf 1 januari 2014.

De brief begint als volgt: "Uw instelling staat bij de Belastingdienst geregistreerd als algemeen nut beogende instelling (ANBI). Vanaf 1 januari 2014 verandert de regelgeving voor ANBI's. Er komen een aantal nieuwe voorwaarden die als doel hebben het vertrouwen van het publiek in de filantropische sector te bevorderen. Deze voorwaarden hebben ook voor uw instelling gevolgen. Wat moet u met ingang van 1 januari 2014 doen? Met ingang van 1 januari 2014 moet u voor de ANBI diverse gegevens openbaar maken via een internetsite. Op de internetsite moeten de volgende gegevens van de ANBI staan:
  • de naam
  • het RSIN of het fiscaal nummer
  • de contactgegevens
  • de bestuurssamenstelling en de namen van de bestuursleden (tenzij daarvoor ontheffing is verleend vanwege een reëel veiligheidsrisico)
  • het beleidsplan
  • het beloningsbeleid
  • de doelstelling
  • een verslag van de uitgeoefende activiteiten
  • een financiële verantwoording
Mogelijk kan een brancheorganisatie u ondersteuning bieden bij het voldoen aan de nieuwe wettelijke verplichtingen. Zo werken bijvoorbeeld de bij de SBF aangesloten brancheorganisaties aan de beschikbaarheid van internetportalen waarop de wettelijk verplichte gegevens van ANBI's kunnen worden vermeld. U hoeft dan niet te zorgen voor een eigen internetsite. Voor kerkgenootschappen en daarmee verbonden instellingen (anders dan stichtingen of verenigingen) treedt deze maatregel op 1 januari 2016 in werking."


Publicatie Belastingdienst
De Belastingdienst publiceert een lijst met alle geregistreerde ANBI's op www.belastingdienst.nl. Vanaf 1 januari 2014 vult de belastingdienst deze lijst aan met het RSIN en het internetadres. In het najaar gaat de belastingdienst het internetadres van alle ANBI's opvragen.

De belastingdienst geeft dus aan in het kader "het vertrouwen van het publiek in de filantropische sector te bevorderen" te handelen. Prima uitgangspunt. Echter hangt hier een dubbele agenda van de overheid achter. De overheid heeft graag een goed beeld van de filantropische sector in het kader van het voorkomen van terrorisme financiering en het witwassen van zwart geld. Het is dus zeker zo dat dit het vertrouwen zal doen vergroten maar het is een drogreden om te denken dat dit het primaire doel van onze overheid en de belastingdienst is.

De brief
De brief hebben wij online toegevoegd bij het volgende artikel op goededoelenwereld.nl. Dit is dus de brief die alle ANBI's inmiddels gekregen hebben of gaan krijgen.

Persoonlijke mening
Mijn persoonlijke mening over de nieuwe regeling die op 2014 ingaat staat op mijn eigen website www.jordanvanbergen.nl.

3. Doorlopende machtigingen donateurs (via internet verkregen) waardeloos?

Rubriek: SEPA

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Machtiging verkregen via Internet mogen niet gemigreerd worden naar SEPA!

Een specifiek aandachtspunt voor goede doelen die een gedeelte van hun doorlopende machtigingen via internet hebben verkregen (= door middel van het aanvinken van incasso als betaalwijze), is dat hier eigenlijk geen sprake is van een rechtsgeldige machtiging. De debiteur heeft immers niet zijn handtekening gezet. Als er in dit geval sprake is van een doorlopende machtiging, kan deze niet migreren naar een SEPA-machtiging en zal het goede doel om een nieuwe machtiging van zijn donateur moeten vragen.

Deze informatie staat op de website sepa.nl en wel specifiek op deze pagina uitgelegd: http://www.sepa.nl/sepa/migratie/55-kunnen-bestaande-incassomachtigingen-migreren-naar-sepa

Dit kan voor veel goede doelen een groot financieel probleem opleveren omdat goede doelen vaak via hun website op een niet rechtsgeldige wijze de machtiging hebben verkregen. Nu ze deze machtigingen niet zomaar mogen migreren geldt dat ze tijd en geld moeten stoppen om deze donateurs alsnog te behouden. Gaan goede doelen ook daadwerkelijk deze bovenstaande regelgeving toepassen in hun werkwijze bij het incasseren van de donatiegelden van hun donateurs? Ik denk persoonlijk van niet. Goede doelen weten zich vaak heel goed te verschuilen achter het “goed doen" en “men zal het wel door de vingers" zien principe. Ik geef ze geen ongelijk. Zolang er niemand naar kraait “kan het". Echter in een sector waarbij transparantie het toverwoord is en je als gehele sector niet negatief in het nieuws wil komen geldt dat het wel degelijk verstandig is om je werkwijze aan te passen op de nieuwe regelgeving.

Persoonlijk ben ik dus benieuwd of donateurs na de SEPA introductie gaan controleren of hun machtiging wel rechtsgeldig tot stand is gekomen. Ik verwacht van niet en daar zullen de goede doelen handig gebruik van maken. De grote vraag is alleen of er toch iemand er een punt van maakt en de media weet te bereiken. Niemand zit te wachten op slecht nieuws vanuit de media met betrekking tot de manier waarop goede doelen hun donatiegelden verwerven en incasseren. Mijn tip is dus om aan de regelgeving te voldoen.

Daarnaast ben ik verbonden als directeur aan Stichting GeefGratis die inmiddels een rechtsgeldige manier van verwerven van SEPA machtigingen aan alle non-profits in Nederland aanbiedt. Dit betreft SMS machtiging waarbij een donateur zijn machtiging afgeeft via een verificatiecode die hij/zij via SMS ontvangt en waarbij een Mandate Id een (electronische) ondertekening datum vastgelegd is bij de transactie.

Voor meer informatie over de betaalvorm SMS Machtiging via Stichting GeefGratis, zie: http://www.geefgratis.nl/producten/sms-machtiging.

4. Laatste nieuws

Kort overzicht van het laatste nieuws uit de goede doelen wereld en tweets door/aan @GeefGratis:

Profile image

RT @geefgratis: Brief belastingdienst aan ANBI's m.b.t. nieuwe regelgeving > 2014 - De belastingdienst heeft een ... tmblr.co/ZOvROrq818Cg
Profile image

Moslims geven meest aan goede doelen. #thisisengland thetimes.co.uk/tto/faith/arti…
Profile image

Brief #belastingdienst aan #ANBI's mbt regels 2014. Overheid doet haar best de NGO sector in haar greep te krijgen. goededoelenwereld.nl/anbi/brief-bel…
Profile image

Interessant artikel op de website van het Reformatorisch Dagblad: Afschaffen giftenaftrek heeft voordelen en nadelen ow.ly/n9Gre
Profile image

ow.ly/n88Uq Oprichtster 'Vrienden van Tom' vergokt tienduizenden euro's. #Geld was bedoeld voor #kinderen met gedragsproblemen
Profile image

Doorlopende machtigingen donateurs (via internet verkregen) waardeloos? - Machtiging verkregen via Internet... tmblr.co/ZOvROrq1UHy9
Profile image

ow.ly/n7iEW De nieuwe #ANBI regeling is in de Staatscourant gepubliceerd. voor kerkgenootschappen bestaat een uitzondering #fail

Jordan van Bergen

@geefgratis

Tweets over de goede doelen wereld en de gratis te gebruiken diensten van GeefGratis + persoonlijke tweets directeur GeefGratis

http://www.geefgratis.nl


1.456 Tweets
1.423 Following
1.477 Followers
50 Klout

5. Gebruik evenementen op 1 actie platform neemt toe

Rubriek: Friendraising

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Het toepassen van Geef.nl waarbij alle evenementen centraal staan op een eigen actie website per aangesloten goed doel bij GeefGratis wordt meer en meer toegepast. Bij diverse evenementen worden deelnemers zo veel mogelijk gestimuleerd gesponsord mee te doen voor het goede doel. Het succes van dit soort evenementen waarbij het goede doel meer en meer centraal komt te staan groeit elk jaar. De aanzienlijke stijging is mede te danken aan de inzet van het online platform GeefSamen via Geef.nl en jullie eigen geef.nl actieplatform, waardoor het voor deelnemers ook mogelijk is een fondsenwervingspagina aan te maken voor een eigen goed doel naar keuze.

Voorbeelden
Zie bijvoorbeeld: Breng dus de evenementen die plaatsvinden onder de aandacht bij je achterban. Zo heeft het NSGK bijvoorbeeld al meer dan 6.000+ euro opgehaald via haar Dam tot Dam lopers terwijl het evenement pas in september plaatsvindt. Denk bij evenementen onder andere aan de Dam tot Damloop, Vierdaagse Nijmegen, De Lage Landen Marathon Eindhoven, etc. Voor een overzicht van evenementen waar actievoerders hun actie aan kunnen koppelen, zie: http://www.geef.nl/evenementen of jullie eigen actie platform.

Alle actievoerders hebben dus de mogelijkheid hun actie te koppelen aan een (bestaand) evement, bedrijf of project van jullie organisatie. Mocht er een evenement ontbreken dan geldt dat evenementen aangemeld kunnen worden. Om als evenement op het actie platform te komen staan geldt wel dat er een website over het evenement moet zijn waarop uitgelegd wordt dat men ook via een actie geld op kan halen voor het goede doel.

Wat is de link van ons centrale actieplatform?
Ga naar de pagina van jullie goede doel op geef.nl: http://www.geef.nl/doel/##aansluitnummer## en kijk rechtsonder wat de link van jullie actie platform is. De link van het geef platform is zelfstandig via het CMS systeem te beheren.

6. GeefGratis moeilijker bereikbaar in September

Rubriek: mededelingen

Door: Jordan van Bergen, Stichting GeefGratis


Stichting GeefGratis zal door diverse vakanties in september 2013 telefonisch niet bereikbaar zijn.

En wat als de servers plat gaan?
Mocht in deze periode iets met de webserver(s) van Stichting GeefGratis gebeuren dan geldt dat de gehele serveromgeving van GeefGratis inmiddels door een specialistisch bedrijf (Prolocation) beheerd wordt. GeefGratis, goede doelen en actievoerders zijn niet langer afhankelijk van de systeembeheer kennis van Jordan van Bergen als medewerker van GeefGratis. Uitvallen van de servers tijdens de vakantieperiode van GeefGratis hoort nu opgepakt te worden door het bedrijf dat hierin gespecialiseerd is zodat een en ander weer online zal komen zonder dat iemand van GeefGratis hier naar om hoeft te kijken.

E-mail?
Wij zijn minder goed dan normaal bereikbaar via e-mail en zullen er ook alles aan doen om iedere vraag zoals normaal te beantwoorden. We kunnen echter niet garanderen dat we iedere vraag binnen 24 uur kunnen beantwoorden. Dit laatste is afhankelijk van een werkende internet verbinding op de vakantiebestemming(en). Het kan dus voorkomen dat bepaalde vragen pas eind september beantwoord worden

Nieuwsbrief abonnementsinformatie

Zorg dat u de nieuwsbrief van Stichting GeefGratis blijft ontvangen!
Voeg info@geefgratis.nl toe aan uw toegestane afzenderslijst of adresboek.


Deze nieuwsbrief is bestemd voor aangesloten goede doelen bij Stichting GeefGratis. U krijgt deze e-mail omdat uw goede doel aangesloten is bij Stichting GeefGratis of omdat u partner van Stichting GeefGratis bent en aangegeven heeft de nieuwsbrief aan aangesloten goede doelen te willen ontvangen.

Algemene Voorwaarden
Ieder aangesloten goede doel is akkoord (gegaan) met de algemene voorwaarden (tijdens registratie) die gelden bij Stichting GeefGratis en ontvangt daarom deze nieuwsbrief minimaal op het algemene e-mailadres van de organisatie. Afmelden op het algemen e-mailadres van de organisatie is dus niet mogelijk.

Gepersonaliseerd
Alle nieuwsbrieven worden gepersonaliseerd verstuurd. Dit betekent dat waar u de naam van uw organisatie leest een ander aangesloten goed doel hun naam leest. Mocht echter uw naam direct aangehaald worden in een stuk waarin wij negatief of kritisch reageren over een goed doel dan moet u er van uit gaan dat het daadwerkelijk over uw goede doel gaat. In alle andere vormen geldt dat ieder goed doel persoonlijk aangesproken wordt.

Nieuwsbrief archief
Het Nieuwsbrief archief kan via de volgende link opgevraagd worden: http://www.geefgratis.nl/nieuwsbrieven

Verzendinformatie
Deze e-mail is verstuurd aan het e-mailadres: ##email##

De GeefGratis nieuwsbrief wordt verstuurd via het Nieuwsbrieven Pakket van Procurios

Uw aansluitnummer bij Stichting GeefGratis: ##aansluitnummer##


Volg ons via: 
f   f   f   t